Assignment 6 : Profile (10 Articles) of Successful Entrepreneurs by Business Areas
1. Azizah Ahmad ; Hiasan Berasas Rotan
SEREMBAN 29
April - Jika suatu ketika dahulu kraf tangan berasaskan rotan dianggap
sebagai produk tradisional tetapi kini setelah dikomersialkan, ia
menjadi produk moden yang lebih menarik serta meraih perhatian di
kalangan penggemar kraf. Bukan
itu saja, dengan memberi nilai tambah pada produk tersebut ia juga
mampu dipasarkan ke luar negara seterusnya membuktikan pengusaha kraf
tangan tempatan juga mampu bergelar usahawan berjaya. Hal
tersebut diakui oleh usahawan kraf tangan berasaskan rotan, Azizah
Ahmad, 44, yang turut meraih pendapatan lumayan berkat kegigihannya
memartabatkan produk tersebut di dalam dan luar negara. "Dulu
bila orang bercakap tentang rotan mereka akan teringatkan tudung saji,
bakul dan dulang saja tetapi kini rekaan produk rotan jauh lebih moden
dan trendy menjadikan ia semakin popular terutama di kalangan orang
muda. "Berdasarkan
pengalaman saya mengadakan pameran dan jualan kraf di luar negara,
bangsa asing juga turut meminati kraf tangan rotan kerana keunikannya,"
kata Azizah ketika ditemui di bengkelnya di Taman Pinggiran
Senawang di
sini hari ini. Kata
Azizah yang sudah tujuh tahun menceburi bidang tersebut, sehingga kini
produk rotan yang dikeluarkan oleh syarikatnya, Zafialno Enterprise
berjaya dipasarkan di luar negara termasuk Singapura, Eropah dan United
Kingdom. "Kejayaan
ini adalah berkat daripada pelbagai galakan yang diberikan oleh pihak
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Negeri Sembilan yang
sering mengadakan promosi pameran dan jualan di luar negara dengan
menyertai pameran kraf antarabangsa. "Penyertaan
dalam program seperti ini banyak membantu mempromosikan produk kraf
tangan pengusaha tempatan seperti saya," katanya yang akan menyertai
pameran dan jualan produk kraf di Hong Kong tidak lama lagi. Azizah
berkata, bengkel latihan usahawan kraf tangan anjuran badan tersebut
sejak beberapa tahun lepas berjaya meletakkan dirinya sebagai usahawan
rotan berjaya hari ini. Selain
itu, kata Azizah, beliau juga berjaya meraih keuntungan daripada
RM4,000 sehingga RM10,000 sebulan hasil daripada jualan produk rotannya
bergantung kepada promosi.
"Permintaan
terhadap produk ini menjadi lebih tinggi kalau ada promosi jualan
tertentu termasuk ketika
Hari Kraf Kebangsaan di Kuala Lumpur baru-baru
ini apabila 300 sehingga 400 unit produk berjaya dijual," katanya. Bagi
menampung permintaan yang semakin tinggi terhadap produk rotan, kata
Azizah, beliau terpaksa mengupah 10 pekerja di bengkelnya yang terdiri
daripada suri rumah yang ingin meraih pendapatan tambahan di kawasan
tersebut. Kata
Azizah, langkahnya untuk membangunkan industri rotan tidak terhenti di
situ sahaja memandangkan beliau turut bercita-cita melahirkan lebih
banyak usahawan kraf yang berjaya di negeri ini. "Kami
baru saja menubuhkan Kelab Usahawan Negeri Sembilan dan melalui kelab
ini kami akan berusaha menjalankan lebih banyak program yang dapat
menjana pendapatan ahli," katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0430&sec=Selatan&pg=ws_02.htm#ixzz2xKUUcFXu
2. Muhaimin Hasbollah ; Hiasan Kayu
Terdapat
sebuah perusahaan ukiran berasaskan kayu yang terkenal di Kampung Bangau
Tanjung. Inakraf Woodcraft Industry terletak di Lot 511, Bangau Tanjung
boleh ditemui kira-kira 10 hingga ke 15 minit perjalanan dari Bandar
Temerloh. Inakraf Woodcraft Industry adalah hasil usaha sama dan titik
peluh pasangan suami isteri, Muhaimin Hasbollah dan Zarina Awang Samah
yang telah diusahakan sejak 1992. Pasangan yang dikurniakan dengan bakat
semula jadi telah meneruskan seni ukiran yang semakin pupus di samping
mendapat latihan menerusi Perbadanan Kraf Tangan Malaysia. Pembiayaan
daripada TEKUN telah dapat memajukan perniagaan ini dan membantu
syarikat berkembang dengan berkesan. Antara
jenis kayu yang digunakan ialah Cengal, Meranti, Jelutong dan juga
Nyatuh. Pemilihan kayu bergantung kepada tempahan dan permintaan
pelanggan. Antara ukiran yang pernah dihasilkan oleh Inakraf Woodcraft
Industry ialah ukiran hiasan Dewan Parlimen dan Istana Alam Shah.
Inakraf Woodcraft Industry turut mendapat tempahan dari luar negara
seperti ukiran hiasan untuk sebuah restoran Melayu di Tokyo dan Jepun.
Beliau kini dibantu oleh enam orang pekerja yang turut mahir dalam
bidang ukiran. Kadangkala pelajar praktikal dari Perbadanan Kraf Tangan
Malaysia turut menjalani latihan di sini. Hasil
sesuatu tempahan, boleh menjangkau sehingga RM200,000 bergantung pada
kriteria tertentu. Setakat ini, permintaan daripada pelanggan tidak
putus-putus dan beliau bersama pekerja-pekerja tidak pernah menang
tangan. Hasil daripada kejayaan ini, beliau telah dianugerahkan sebagai
Usahawan TEKUN Cemerlang 2008. Beliau turut mendapat bantuan peralatan
mesin daripada Kementerian Luar Bandar dan Wilayah
3. Johani Baser ; Hiasan Perkahwinan
JEMPOL 14 Mei –
Sesuatu produk kraf tangan memerlukan kreativiti tersendiri apatah lagi
apabila ia dihasilkan daripada bahan terbuang seperti kertas surat
khabar. Lebih membanggakan apabila hasil kraf tersebut mampu dijadikan sumber pendapatan dalam meningkatkan taraf hidup keluarga. Seorang
peneroka, Johani Baser, 51, dari Felda Palong 7 dekat sini begitu
kreativiti apabila menghasilkan pelbagai produk kraf tangan daripada
surat khabar sejak lima tahun lalu yang kini dijadikan sumber
rezekinya.Malah Johani yang sudah bergelar usahawan kraf tangan
membuktikan kepada masyarakat setempat apabila berjaya membuka sebuah
bengkel. Hari
ini, sebut saja nama Johani di kawasan tersebut pasti semua
mengenalinya termasuk hasil kerja yang menarik seperti bakul daripada
surat khabar.
Mengulas tentang pembabitan awal dalam perniagaan tersebut,
ibu kepada lima orang anak itu memberitahu, ia bermula secara
kecil-kecilan dari rumahnya.‘‘Saya melakukannya hanya untuk mengisi masa
lapang. Namun siapa sangka bakul yang dihasilkan akhirnya berjaya
menarik hati jiran tetangga. “Berkat
sokongan mereka dan tempahan yang mula meningkat menyebabkan saya
bercadang untuk menukarnya kepada perniagaan.‘‘Di peringkat awal, saya
hanya dibantu oleh suami dan menjalankan kerja membuat bakul di dalam
rumah,” kata Johani ketika ditemui di bengkel miliknya.Menurutnya,
tempahan yang kian meningkat menyebabkan dia terpaksa membina sebuah
bengkel khas untuk dijadikan tempat membuat bakul.“Di sini jugalah saya
mempamerkan hasil kraf tangan saya. Lagipun jika ingin mendapatkan
bantuan daripada Kraftangan Malaysia, peniaga harus mempunyai bengkel,”
katanya.Dalam usaha menimba ilmu dalam bidang tersebut, katanya, dia
pernah menghadiri pelbagai kursus anjuran Kraftangan Malaysia di Kuala
Pilah.Perniagaan tersebut kini bertambah maju apabila produk kraf beliau
tidak sahaja dipasarkan di negeri ini tetapi hingga ke Kelantan.
Tentang
kualiti produk, Johani berkata, dia yang juga merupakan seorang
peneroka tidak berkompromi dalam perkara itu demi memberi kepuasan
kepada pelanggan. Dari
segi harga pula, produk kraf tangan yang dijual itu cukup berpatutan
dan mampu dibeli oleh semua golongan.Sebagai contoh, kraf tangan bentuk
itik yang dibuat daripada cawan kertas hanya dijual dengan harga
serendah lima puluh sen.‘‘Kraf tangan menggunakan barang kitar semula
seperti surat khabar ini tidak memerlukan modal yang besar,” katanya
lagi.Beliau berkata, sekiranya ada pelanggan yang menempah barang dengan
kuantiti yang besar, maka pihaknya akan memberikan harga yang lebih
rendah.
‘‘Permintaan kraf tangan ini meningkat pada musim cuti sekolah.
Kebanyakan pelanggan gemar menempah bakul kecil untuk mengisi telur pada
majlis perkahwinan,” katanya lagi. Tidak
mahu berada pada satu tahap saja, wanita ini cuba mempelbagaikan
perniagaan dengan mengambil tempahan membuat hantaran.Dalam pada itu
Johani juga sering mengadakan bengkel dengan kerjasama Kraftangan
Malaysia Cawangan Negeri Sembilan dan Jabatan Kemajuan Masyarakat
(Kemas) bagi berkongsi bakat yang dimilikinya.Sebagai perancangan pada
masa depan, usahawan ini turut bercadang untuk membuka cawangannya di
tempat lain suatu hari nanti.Selain menghasilkan bakul menggunakan surat
khabar, dia turut membuat kraftangan menggunakan cawan kertas, rotan
serta manik.
4. Mohd Azizudin Aziz ; Kaligrafi
Tulisan
kaligrafi di atas permukaan kertas jerami padi yang dihasilkan oleh
Mohd Azizudin Aziz tampak lebih menarik dan asli apabila dihiasi dengan
taburan sekam padi.
MOHD AZIZUDIN AZIZ menunjukkan lampu tanglung yang dihasilkan daripada jerami padi.
INOVASI
kertas buatan tangan daripada serat batang pisang yang dihasilkan oleh
Universiti Sains Malaysia (USM) memberikan ilham kepada usahawan
Kraftangan Kedah, Mohd Azizudin Aziz, 34, memperkenalkan kertas buatan
tangan daripada jerami padi. Menggunakan teknologi seperti yang
diperkenalkan oleh USM, Azizudin menjadi pengusaha pertama yang
memperkenalkan kertas daripada jerami padi di negara ini. Beliau, yang
mendapat bimbingan daripada Kraftangan Malaysia cawangan Kedah, kini
menumpukan sepenuh usahanya dalam menghasilkan produk kraf daripada
kertas jerami padi. Antaranya ialah penghasilan lampu tanglung dan
kaligrafi ayat-ayat al-Quran.
Biarpun masih di peringkat inkubator,
Azizudin yakin usahanya akan berjaya ditambah pula dengan sokongan dan
bimbingan pemasaran secara komersial pihak Kraftangan Kedah. Selain
cintanya terhadap seni kaligrafi, minat berniaga juga menyebabkan
Azizudin tanpa ragu-ragu meninggalkan dunia perguruan dan beralih
menjadi usahawan. Lulusan bidang Bahasa Arab dari Kolej Orman di
Kaherah, Mesir ini pernah kerugian hampir RM10,000 apabila stok
perniagaan mencetak kemeja-T dan kain telekung yang diusahakannya musnah
ketika banjir.
|
JERAMI yang belum diproses untuk dijadikan kertas.
|
Bagaimanapun, istilah putus asa tidak pernah wujud menyebabkan beliau bangkit mencuba bidang baru.
"Tumpuan saya kini ialah menghasilkan produk kraf daripada kertas buatan
tangan. Inovasi daripada jerami padi ini mulanya dijalankan oleh pihak
Kraftangan sebelum diserahkan kepada usahawan untuk menghasilkannya
secara komersil," jelas Azizudin yang kini dibantu oleh dua pekerja yang
merupakan pelatih Latihan Kemahiran Tenaga Kerja (LTTK)
Kraftangan.Ketika ditemui di inkubator Kraftangan cawangan Kedah,
Azizudin menunjukkan cara-cara penghasilan kertas daripada jerami padi.
Melihat kepada prosesnya, ia hampir menyamai penghasilan kertas kitar
semula daripada bahan-bahan terbuang. Namun yang membezakannya ialah
proses yang melibatkan jalan pintas yang lebih cepat dan mudah.
Menariknya, penghasilan kertas ini tidak memerlukan mesin yang canggih
dan berat serta modal yang besar. Selepas jerami direndam semalaman, ia
dikisar hingga hancur. Kemudian, isi dan seratnya diasingkan bagi
mendapatkan serat asli.
Setelah itu ia dimasukkan ke dalam mesin yang
mengandungi campuran air, suratkhabar lama dan bahan lendir daripada
tumbuhan semula jadi. Lendir yang digunakan ialah lendir kacang bendi
atau lendir daun bunga raya. Lendir ini bertindak sebagai gam atau bahan
pelekat. Ia kemudiannya ditapis menggunakan penangguk yang dibuat
mengikut saiz kertas yang diingini. Campuran yang sempurna akan
menghasilkan tapisan yang tidak berketul-ketul dan rata di atas
penangguk. Setelah itu, ia dikeringkan pada suhu bilik dengan melekapkan
penangguk tadi secara terbalik di atas helaian kain dan ditekan agar ia
rata. Setelah kering, helaian kain tadi ditarik secara perlahan-lahan
meninggalkan jerami padi yang telah pun menjadi sehelai kertas.
|
PELATIH memasukkan jerami yang direndam ke dalam pengisar.
|
Menurut
Abdul Ghani Yob, pereka dari Kraftangan Kedah yang bertanggungjawab
membimbing Azizudin, selain jerami padi, kaedah ini juga boleh digunakan
bagi menghasilkan kertas daripada pokok bebaru, kain-kain dan jean
terpakai atau apa sahaja bahan yang menepati konsep kitar semula.
"Bagaimanapun, penghasilan lampu tanglung dan kaligrafi daripada jerami
padi yang diusahakan oleh Azizudin ini agak unik malah boleh
diketengahkan sebagai produk kraf dari Kedah yang terkenal dengan
jolokan Negeri Jelapang Padi," jelas Abdul Ghani. Kreativiti Azizudin
jelas terbukti apabila tangan seninya menabur sekam padi di atas kertas
yang terhasil.
Tulisan kaligrafi di permukaan kertas jerami padi yang
dihasilkannya tampak lebih menarik dan asli apabila dihiasi dengan
taburan sekam padi. Mengakui memperoleh kepuasan dengan menghasilkan
kaligrafi, beliau turut menyiapkan bingkai sendiri daripada pokok kayu
pain. Tanpa bingkai, kaligrafi di atas kertas jerami padi itu dijual
pada harga dari RM2 hingga RM120. Manakala kaligrafi yang berbingkai
boleh mencecah sehingga RM700 mengikut saiz yang ditempah. Selain
tempahan kaligrafi, beliau juga sedang menyiapkan tempahan 200 buah
lampu tanglung daripada kertas yang sama. Lampu-lampu tanglung pelbagai
warna itu cantik dan sesuai dijadikan hiasan siling mahupun di sudut
rumah. "Kini tumpuan saya bukan sekadar kepada penghasilan kaligrafi dan
tanglung sahaja, tetapi mensasarkan kepada rekaan lampu-lampu hiasan
dinding gabungan kertas jerami padi dan rangkanya pula daripada kayu
pine. "Insya-
Allah, buat permulaan, pasarannya ialah kepada resort dan
hotel di negeri ini," terang usahawan kreatif ini. Bagi pembaca yang
berminat mendapatkan dan melihat keindahan lampu tanglung daripada
kertas jerami padi dan kaligrafi al-Quran di atas kertas yang sama,
bolehlah berkunjung ke Kompleks Kraf Kuala Lumpur di Jalan Conlay dari
pukul 10 pagi hingga 10 malam. Hari Kraf Kebangsaan 2008 berakhir hingga
7 April ini atau boleh menghubungi Teratak Cempaka Trading di talian
012-4541262. - Bernama
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.aspy=2008&dt=0403&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_02.htm#ixzz2xq5Fl4lh
5. Catherine Senia Anak Jugi ; Cendera Hati
Gembira dengan apa yang dikecapi kini dan berharap dapat hasilkan lebih banyak koleksi beg anyaman pelbagai rekaan dan corak.
Senia menunjukkan daun mengkuang yang sudah dikeringkan dan akan dianyam menjadi produk kraf.
Koleksi rantai kunci.
Sebahagian koleksi beg syilling yang turut dihasilkan oleh Senia.
Menganyam
bakul, tikar, beg dan kotak cenderahati menggunakan daun mengkuang
dilakukan dengan begitu berhati-hati oleh Catherine Senia Anak Jugi. Dia
seboleh-bolehnya tidak mahu berlaku sebarang kerosakan lagi seperti
sebelum ini kerana bukan senang untuk mencari daun mengkuang di kawasan
kampung dan belukar apatah lagi jika hujan lebat lagilah pencarian itu
memberi 1001 masalah. Menurut
Senia, ibunya, Ipah A Kanbang sering berpesan supaya buat yang terbaik
pada setiap barangan kraf tangan tersebut kerana itulah mata pencarian
utama mereka sekeluarga. "Kami
sekeluarga hidup susah. Saya anak ketiga daripada tujuh beradik.
Pendidikan setakat darjah enam sahaja kerana ingin beri peluang
adik-adik yang lain menyambung pelajaran ke peringkat tertinggi.
"Jika saya
terus bersekolah, mana mungkin ibu dan ayah dapat tampung perbelanjaan
kami ini. Jadi, saya terpaksa berkorban demi masa depan adik-adik
tersayang," kata penerima Anugerah Tukang Ulung bersempena Hari Kraf
Kebangsaan 2013 baru-baru ini. Anugerah
Tukang Ulung merupakan pengiktirafan kerajaan melalui Kraftangan
Malaysia kepada usahawan kraf yang berpengalaman luas, berkemahiran
tinggi dan mempunyai semangat daya saing serta daya tahan yang jitu
terhadap bidang kraf yang diusahakan. Selain
Senia, sembilan usahawan kraf iaitu Latif Long, Darwin Kunama, Awang
Besar Pangeran Apong, Nayar Morumting, Litad Mulok, Nik Rahimah Nik
Idris, Devaraj a/l Kandasamy, Yatim Bani dan Koh Kim Bock telah
diiktiraf sebagai Tukang Ulung dan masing-masing menerima plak serta
wang bernilai RM10,000 setiap seorang.
Pandai sejak kecil
Bidang anyaman
sudah sebati dengan dirinya sedari kecil lagi. Tambahan pula dia
tinggal di kampung, maka aktiviti tersebut adalah kegiatan hariannya. Namun
begitu, bukan calang-calang orang mampu membuatnya kerana ia memerlukan
kesungguhan yang bukan sedikit. Perkataan jemu, penat, malas atau letih
tidak ada dalam kamus hidup pengusahanya. Jika tidak, ia akan
menjadikan seni kraf itu sebagai ‘beban yang tidak berkesudahan'. "Anyaman
tidak menjadi bila mood rajin pengusaha hilang. Sebab itu, bila mood
malas menganyam datang, saya turun ke sawah dan melakukan kerja-kerja
kampung untuk menambah pendapatan. "Setakat
ini tak adalah selalu mood malas itu datang. Cuma sekali-sekala sahaja.
Itu pun setelah kekeringan idea untuk buat hasil kraf yang baru," kata
Senia.
Menurut
Senia, beberapa tahun lamanya juga dia membuat anyaman kraf itu.
Rata-rata pembelinya datang dari Sarawak. Mereka yang membeli sering
memuji gabungan warna dan rekaan kraf yang dihasilkan cukup menarik dan
berkualiti tinggi. "Bangga
itu tetap bangga namun kadang kala terdetik juga di hati ini, sampai
bila mahu pasarkan kraf di sekitar Sarawak sedangkan ramai yang cakap
prospek niaga bidang ini lumayan jika bijak cari pasaran," kata Senia.
Mula mendapat perhatian
Lewat usia 20
an, Senia didatangi pihak Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
cawangan Sarawak untuk bantu wanita itu mengembangkan bakat dan
kemahirannya dalam bidang kraf. Memandangkan Senia sudah ada asas dalam kraf jadi pihak kraftangan menawarkan kelas jahitan beg untuk beliau. Sejak
itu, Senia sering berulang alik dari Sarawak ke Kuala Lumpur untuk
belajar sambil memperkukuhkan kemahiran yang sedia ada di samping
belajar beberapa ilmu baru untuk mantapkan lagi kemahiran kraf tangan. Ketika
belajar membuat jahitan beg, wanita gigih ini mengakui pada peringkat
awal dia menghadapi masalah untuk menyiapkannya kerana kurang mahir dan
tidak mempunyai pengalaman di bidang jahitan. “Jika
jahitan tidak kemas dan tidak menepati kehendak pelanggan, saya
terpaksa membukanya semula dan membaiki bahagian yang rosak atau tidak
sesuai. “Ada
ketikanya perasaan jemu itu bersarang di kepala kerana setiap hari
melakukan tugas yang sama tetapi apabila memikirkan ia satu amanah yang
perlu dilaksanakan dan menjadi punca rezeki keluarga, saya kembali
bekerja dengan tenang," katanya sambil menambah beberapa beg seperti beg
jinjing buluh, beg folio bemban dan beg jemputan berjaya dihasilkan.
Setelah
hampir 28 tahun dalam bidang ini, Senia mampu mengukir senyuman puas
kerana segala cita-citanya sudah tercapai. Dia telah berjaya membuka
sebuah bengkel pembuatan beg di Sarawak, mempunyai tiga pekerja dan
sentiasa mendapat tempahan daripada masyarakat setempat. "Walau tiada pendidikan tinggi, namun kejayaan mengiringi hidup saya. Yang penting, kita kena usaha untuk capai impian. "Walau
sudah berada di peringkat selesa namun saya masih tetap belajar dan
sertai pameran dan jualan sempena Hari Peneroka, Hari Kraf Kebangsaan
dan pada program dan aktiviti umum sama ada di peringkat daerah, negeri
atau kebangsaan. "Semuanya
kerana mahu produk dikenali ramai dan mendapat tempat di hati semua,"
ujarnya yang telah merantau ke Jepun, Hong Kong, Germany dan beberapa
negara lain khusus untuk promosi produknya itu.
6. Rohani Mat Piah ; Hiasan Kayu
TERDAPAT pelbagai jenis motif ukiran moden dihasilkan antaranya bunga pekan, paku pakis dan ketumbit.
|
KEASLIAN
serta keunikan seni kraf tangan kayu yang diwarisi sejak turun-temurun
adalah aset negara yang tidak ternilai harganya. Warisan seni itu
mencabar kreativiti pembuatnya daripada pemilihan kayu, memotong dan
mengukir sehingga menjadi kraf seni yang serba indah. Hasil rimba berasaskan kayu tersebut mempunyai pelbagai kegunaan daripada perabot, produk hiasan sehinggalah hadiah cenderamata.
Usahawan kraf
Warisan Craft
Wood merupakan salah sebuah bengkel usahawan kraf di bawah program Satu
Daerah Satu Industri (SDSI) Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
(Kraftangan Malaysia) Pahang. Menerima
sambutan yang menggalakkan, bengkel kraf tangan terletak di Kampung
Darat Sanggang, Temerloh itu menghasilkan pelbagai jenis ukiran yang
eksklusif dan menarik. Pemilik
Warisan Craft Wood, Rohani Md. Piah yang juga penolong pengurus bengkel
berkenaan berjaya menjalankan perniagaan kraf tangan berasaskan kayu
rimba itu sejak 13 tahun lalu. Bersama
suaminya Mohamad Mat Nor, yang juga pengurus bengkel itu, mereka
mengendalikan operasi harian bengkel berkenaan bersama-sama enam
pekerja. Malah,
menariknya pasangan itu dipilih oleh kerajaan negeri untuk
mempromosikan hasil ukiran congkak sempena pameran kraf tangan di Gedung
Harrods, London, United Kingdom pada tahun 2006.
Bukan
mudah menceburi bidang ukiran itu kerana ia memerlukan minat dan
semangat yang tinggi di samping kemahiran si pengukir, jelas Rohani yang
amat menitikberat ketelitian dalam setiap rekaan mengikut gaya dan
penataan. Bagi
Rohani, kerjaya dalam bidang pendidikan menjadi impiannya sejak di
bangku sekolah. Setelah mendapat tawaran untuk mengikuti kursus yang
dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, sejak itulah
minatnya dalam bidang kraf kayu mula bercambah. Pada peringkat awal, Rohani menggunakan kemahirannya dengan menerima tempahan membuat kerusi dan meja sekolah. Berbekalkan
semangat dan kesungguhan, beliau kemudian berjaya membuka bengkel
sendiri pada tahun 2001 dengan modal sebanyak RM1,500 di samping bantuan
mesin dari Kraftangan Malaysia. Kekayaan
hutan rimba negeri Pahang, tidak menyukarkan Rohani mendapat bekalan
kayu daripada pembekal di sekitar kawasan berhampiran. Antara jenis kayu yang diperlukan untuk membuat ukiran di bengkelnya ialah cengal, balau, merbau, mempisang dan nyatoh.
ROHANI memulakan perniagaan bengkelnya dari bawah dan kini mendapat tempahan dari seluruh negara.
Motif
tradisional menjadi pilihan utama Rohani dalam mengekalkan ciri-ciri
eksklusif di bengkel antaranya motif bunga pekan, matahari, kenanga,
ketam guri, ketumbit dan paku pakis. Produk
ukiran yang dihasilkan adalah hiasan seni bina rumah, hiasan taman, set
kerusi kayu, panel, ukiran mimbar, gazebo, rostrum, pergola, pagar dan
sebagainya berdasarkan permintaan pelanggan serta inisiatif sendiri. Sementara
itu motif kontemporari yang dihasilkan adalah bersesuaian dengan era
moden seperti motif harlicornia, daun buluh dan tangkai padi. Ukiran
berasaskan motif moden itu sering dibuat pada panel ukiran, set kerusi
kayu, pemidang dan hiasan dinding mengikut tempahan yang diterima.
Pameran produk
Bagi mengelak
pembaziran kayu lebihan, Rohani menggunakannya untuk menghasilkan kraf
tangan bersaiz kecil seperti rantai kunci, penanda buku, pelbagai
cenderamata dan ukiran ayat-ayat bentuk kaligrafi. Rohani
turut menyertai pameran yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti
Kraftangan Malaysia, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pihak Berkuasa
Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) dalam memperkenalkan
kraf tangan berasaskan kayu dari bengkelnya. Hasil
ukiran beliau turut mendapat sambutan yang menggalakkan terutama dalam
kalangan penggemar kraf tangan dari Singapura yang menggemari ukiran
bekas telur untuk majlis perkahwinan, rehal al-Quran, dulang hantaran
dan bakul hamper.
Hari
Kraf Kebangsaan yang berlangsung mulai 27 Februari hingga 11 Mac lalu
juga memberi peluang kepada Rohani untuk mempamer dan menjual hasil
krafnya kepada orang ramai. Dalam
usahanya memartabatkan warisan seni ukiran kayu hingga ke peringkat
global, Rohani turut menjadi tenaga pengajar kraf tangan di Kraftangan
Malaysia cawangan Pahang dan Lembaga Perkayuan Malaysia (MTIB) bagi
melahirkan tenaga mahir generasi akan datang.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0316&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz2xq3TkSj2
7. Nong Razali, 52 ; Hiasan Cenkerang siput
“SIAPA
yang mahu beli hiasan cangkerang siput yang kamu buat? Itu pertanyaan
yang diajukan salah seorang rakan kepada Nong Razali, 52, apabila dia
menyatakan hasrat ingin berkecimpung dalam perusahaan menghasilkan
produk kraf tangan berasaskan cangkerang siput sekitar tahun 1990-an
dahulu. Biarpun
diasak dengan soalan sebegitu, Nong yang berasal dari Kampung Tanah
Hitam, Semantan, Kuching, Sarawak, membulatkan tekad mahu membuktikan
kepada teman sekampungnya bahawa aksesori cangkerang siput itu nanti
bakal mendapat sambutan sekiranya ia dihasilkan secara kreatif dan
menarik. Sebelum
ini saya berniaga kuih di Kuching, tetapi apabila balik ke kampung yang
terletak berhampiran dengan kawasan pantai, saya dapati terdapat banyak
cangkerang siput yang terdampar di pesisiran pantai.
“Ketika
itu saya mula terfikir yang saya boleh hasilkan sesuatu daripada
cangkerang tersebut dan jika ia berhasil saya boleh jual kepada orang
ramai terutamanya para pelancong yang berkunjung ke Sarawak," katanya
ketika ditemui pada pameran Hari Kraf Kebangsaan 2014 di Kompleks Kraf
Kuala Lumpur, baru-baru ini. Ibu
kepada 11 anak ini memberitahu, selepas mendapat ilham tersebut dia
terus mengutip cangkerang-cangkerang siput pelbagai saiz, warna dan
bentuk untuk dibuat hiasan. Percubaan
pertamanya menghasilkan tirai pintu daripada cangkerang siput rintik
membuahkan hasil apabila mendapat sambutan menggalakkan daripada para
pelancong yang terpesona dengan keunikan kraf berkenaan. Saya
cuba jual di pasar, dan alhamdulillah pelancong yang datang tertarik
serta berminat untuk membeli kraf yang saya hasilkan. Bermula dari situ
semangat saya untuk mengembangkan perusahaan kraf berasaskan cangkerang
siput semakin berkobar-kobar sampai sekarang. Permintaan
daripada pelanggan juga semakin bertambah dan disebabkan tidak menang
tangan, saya terpaksa mengupah penduduk kampung dan saudara-mara untuk
membantu menyiapkan tempahan," ujarnya.
Proses pembuatan
Ditanya
tentang proses pembuatan produk kraf tersebut, Nong memberitahu,
perusahaan berkenaan tidak memerlukan kos yang tinggi kerana cangkerang
siput boleh dikutip di pesisir pantai. Meskipun
murah, Nong memberitahu dia begitu teliti ketika memilih cangkerang
kerana jika dibuat secara sambil lewa ia boleh menjejaskan keseluruhan
kualiti kraf yang dihasilkan. Antara
cangkerang siput yang sesuai digunakan untuk membuat produk kraf adalah
seperti cangkerang siput jara, siput rintik, siput lompat, dan siput
panjang. “Saya
selalu berpesan kepada pembantu saya supaya hanya memilih cangkerang
yang berkualiti seperti mempunyai warna yang menarik, saiz yang
pelbagai, dan paling penting cangkerang mestilah dalam keadaan baik dan
tidak retak. “Selepas
berpuas hati dengan cangkerang yang dikutip, saya akan cuci dengan air
biasa supaya semua kotoran seperti lumpur yang melekat akan tanggal
sebelum dikeringkan," katanya. Nong
berkata, proses membuat hiasan cangkerang akan menjadi mudah jika
seseorang itu berminat dan kreatif untuk menghasilkan sesuatu rekaan
yang menarik. Setakat ini dia mampu menyiapkan 30 jenis produk cangkerang siput termasuk tirai pintu dalam satu hari. Saya turut mempelbagaikan hasil kraf seperti menghasilkan bunga telur dan bingkai gambar.
Bagi
meningkatkan kemahiran dan mempelbagaikan idea kraf, saya juga tidak
melepaskan peluang untuk mengikuti kursus kraf tangan yang dianjurkan
oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Sarawak,"
katanya. Kini,
Nong sudah boleh menarik nafas lega kerana hasil perusahaan cangkerang
siput sedikit sebanyak telah mengubah kehidupannya bersama keluarga dan
mampu membesarkan 11 orang anaknya sehingga berjaya. “Saya
rasa semua wanita boleh berjaya jika serius mahukan sesuatu. Biarlah
dikritik dan idea kita dibantah oleh orang, tetapi kita harus berdiri
teguh dengan pendirian kita dan buktikan kepada mereka bahawa kita tidak
silap memilih langkah. Insya-Allah kejayaan pasti milik kita,"
tambahnya. Mereka yang berminat dengan hasil kraf Nong boleh menghubunginya di talian 019-4696848 atau email di Nurfazelaazemi@yahoo.com.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20140327/ke_05/Rezeki-cangkerang-siput#ixzz2xkInlcs9
8. Siti Zauyah Mustafa, 38 ; Perencah Makanan
PARA usahawan
yang mengambil bahagian pada Karnival Usahawan Desa 2011 (KUD 2011)
baru-baru ini mengakui, karnival yang dianjurkan oleh Kementerian Luar
Bandar dan Wilayah (KKLW) telah membawa satu anjakan positif terhadap
produk yang diusahakan. Siti
Zauyah Mustafa, 38, yang merupakan pemilik C.T Five.M Enterprise yang
mengeluarkan perencah makanan jenama Zauyah mengakui hakikat itu. Katanya:
“Sebelum ini jenama Zauyah hanya bertapak di Kedah dan saya berpendapat
dengan penyertaan saya pada KUD kali ini berupaya membantu produk saya
menembusi pasaran luar terutama di Lembah Klang.
” Usahawan
desa itu memberitahu, barangkali peluang untuknya agak cerah
memandangkan produknya seperti perencah seperti mi udang dan ayam goreng
berempah keluaran bumiputra masih terhad dipasaran. KUD
yang berlangsung pada 21 hingga 25 September lalu di Laman 1Malaysia
Presint 2, Putrajaya antara lain berjaya menghimpunkan kira-kira 500
usahawan luar bandar. Mereka mempamer dan menjual empat kategori utama produk iaitu makanan, kraftangan, herba dan perkhidmatan. Bukan
sahaja kesemua barangan dijual pada harga berpatutan malah para
pengunjung juga berupaya menjana idea untuk mengubah suai atau
mendekorasi kediaman.
SANTAN sawit antara inovasi baharu yang menarik perhatian orang ramai.
ArtikelPenuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.aspy=2011&dt=1011&pub=kosmo&sec=Urban&pg=ur_
02.htm#ixzz2xpwZ40Vn
9) Hanizah Zainudin ; Hiasan Emas Dan Perak
LATIF (kiri)
dan Hanizah menunjukkan produk kraf serta aksesori emas sadur yang boleh
dijual oleh rakan niaga yang berdaftar dengan mereka.
TIDAK dinafikan bahawa melibatkan diri dalam perniagaan menjanjikan pulangan yang berganda berbanding bekerja makan gaji. Sungguhpun
begitu, tidak ramai yang mampu menyediakan modal bagi memulakan sesuatu
perniagaan selain pada masa yang sama tidak berani menanggung risiko
kerana khuatir berdepan dengan kegagalan. Hakikatnya
modal dan ilmu perniagaan perlu ada bagi menjamin kelestarian sesuatu
perniagaan. Namun bagi yang berminat berniaga, tetapi tidak mempunyai
modal, kini penyelesaian terbentang di depan mata.
Koperasi
Jaringan Usahawan Selangor Berhad (Kojaring) dengan kerjasama syarikat
pengeluar produk kraf logam bumiputera D’or Rue Sdn. Bhd. merupakan
syarikat pertama yang menyediakan modal niaga bagi perniagaan
berkonsepkan kraf serta emas yang disalurkan oleh Tabung Ekonomi
Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional. “Kita tidak akan berikan modal berupa wang tunai, tetapi dalam bentuk barangan.
“Contohnya,
dalam pembiayaan pinjaman RM30,000, pihak kami akan memberikan produk
dalam bentuk emas tulen 999 seberat 70 gram dan produk-produk kraf emas
sadur yang bernilai RM17,600 untuk diniagakan selain simpanan tunai
RM7,500,” kata Pengerusi Kojaring, Latif Kachong.
Latihan perniagaan
D'OR RUE
mengeluarkan pelbagai produk hiasan termasuklah aksesori fesyen,
cenderamata korporat dan perhiasan berkonsep tradisional serta
kontemporari.
Ujarnya,
modal berupa jongkong emas tulen itu digunakan bagi tujuan cagaran
kepada pinjaman dan akan disimpan oleh koperasi sebelum dipulangkan
kepada usahawan selepas selesai pembayaran pinjaman.
Dalam hal ini,
usahawan bukan sahaja berniaga, tetapi turut membuat pelaburan dengan
emas yang nilainya semakin meningkat saban tahun. Menurut
Latif, pihaknya menawarkan dua jenis rakan niaga iaitu Rakan Niaga
Perunding Emas (akan memperoleh pembiayaan modal niaga RM5,000) dan
Rakan Niaga Pengurus Emas (akan memperoleh pembiayaan modal niaga
RM30,000). “Selain
daripada itu, terdapat 16 kelebihan sebagai rakan niaga antaranya
khidmat tebus gadai, insentif memperkenalkan rakan usahawan baharu,
dividen tahunan, diskaun pembelian kepada usahawan dan khairat
kematian.
“Kita mencari 50 rakan niaga dan sesiapa yang mendaftar awal serta lulus permohonan pembiayaan akan mendapat hadiah menarik. “Ia
berupa percutian lima hari empat malan ke Bali atau Phuket dan tiga
hari dua malam sama ada ke Langkawi, Port Dickson atau Kuantan,”
ujarnya. Dalam
pada itu, Pengarah Urusan D’or Rue, Hanizah Zainudin memberitahu,
usahawan akan mendapat 50 peratus diskaun belian produk kraf. “Latihan perniagaan turut diberikan kepada mereka selain menyediakan khidmat selepas jualan. “Sebagai
contoh, kita ajar usahawan bagaimana cara untuk mencuci emas. Mereka
hanya membeli cecair pencuci emas dalam botol kecil yang berharga RM15
dan percaya atau tidak, mereka mampu mendapat untung antara RM600 hingga
RM1,000,” jelasnya. Katanya lagi, jika mereka tidak boleh menjual emas, mereka boleh menjual aksesori fesyen untuk mereka jana pendapatan.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0818&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz2xpzM4k00
10. Kamal ; Batik Kelantan
PRODUK batik adalah 'komoditi' berharga dalam usaha memperkenalkan identiti pelancongan Malaysia di luar negara.
"KAU
hendak pergi Kelantan, jangan lupa belikan batik yang cantik-cantik dan
murah di sana." Permintaan ini biasa didengar apabila ada keluarga,
saudara mahupun teman menyuarakan hasrat untuk berkunjung ke Kelantan. Batik
sinonim dengan Kelantan, selain makanan seperti laksam, nasi dagang,
nasi kerabu dan pelbagai lagi jenis kuih yang unik dari segi nama dan
rasa. Boleh
dikatakan setiap sudut di negeri itu terpamer perusahaan batik sekali
gus memberi pelbagai nilai pilihan kepada pencinta batik. Sekiranya
tidak mempunyai masa, berkunjung ke lorong-lorong Pasar Siti Khadijah
iaitu pusat beli-belah popular di Kelantan, boleh memudahkan seseorang
memilih batik yang digemari. Bukanlah
suatu yang asing apabila terdengar suara peniaga di pasar itu dengan
pelbagai nada memanggil pelanggan: "Wei adik manih... masuk masuk,
mace-mace jenih ado, ado jenih lukis tange atau batik dari luar negaro
pun ado..hargo muroh sikit." (Adik manis, masuk-masuk, macam-macam jenis
ada, jenis lukis tangan atau batik dari luar negara pun ada, harga
murah sedikit)
Tidak
dinafikan bahawa usahawan batik di Kelantan ketika ini bersaing dengan
lambakan batik dari negara luar seperti Thailand, Korea dan China. Sejauh manakah lambakan batik dari negara luar ini memberi impak negatif kepada perusahaan batik Kelantan? Pengarah
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) Cawangan Kelantan,
Khamis Yasim berkata, kesan yang dialami tidaklah sampai menjejaskan
perusahaan batik Kelantan kerana batik Kelantan masih menjadi pilihan
ramai. "Kita
tidak boleh halang kehadiran batik dari negara luar cuma apa yang kita
boleh lakukan adalah mempertingkat promosi batik Kelantan," katanya. Buat
masa ini, Kelantan mempunyai 245 pengusaha batik yang aktif dalam
bidang itu dan berdasarkan rekod, industri batik menyumbang sebanyak 80
peratus daripada hasil jualan kraf tradisional. "Berdasarkan
program promosi yang dilakukan Kraftangan Malaysia, hasil jualan seni
kraf di Kelantan meningkat daripada RM5.62 juta pada tahun 2008 kepada
RM6 juta tahun 2009 dengan batik menjadi penyumbang terbesar," katanya. Ini memberi erti bahawa lambakan batik dari negara luar tidak menjejaskan industri batik Kelantan.
Keaslian dan keunikan
Masyhurnya
batik Kelantan dari dalam hingga ke seluruh pelosok dunia, terletak pada
kualiti yang menjadi pegangan setiap pengusaha batik Kelantan. Justeru,
Khamis berkata, persaingan daripada batik negara luar perlu diserang
kembali dengan peningkatan dan penjagaan kualiti batik Kelantan yang
merupakan identiti penting sekali gus membezakan batik dari negeri itu
dengan Thailand, Korea dan China. "Sebagai
contoh, pengusaha batik Kelantan amat menitikberatkan pemilihan corak
rekaan, motif, kain dan juga warna, kerana ingin menjaga kualiti batik
yang dihasilkan. Malah, corak yang dihasilkan juga hanya ada satu dan
tidak akan ada dua. "Berlainan
pula dengan batik dari Thailand, Korea dan China kerana corak yang
mereka hasilkan semuanya sama. Kain yang digunakan pula adalah kain
poliyster. Ia tidak selesa dipakai dan disebabkan itulah harganya
murah," katanya.
Bantuan untuk usahawan
|
CONTOH sutera Tenun India (kanan) dan sutera Creep diperkenalkan di perusahaan MasKamal Batik & Trading.
|
Bagi
Kraftangan Malaysia, pelbagai usaha dilakukan untuk membantu usahawan
industri kraf menjana pendapatan menarik sekali gus membina namasehingga
ke arena antarabangsa. Menurut
Penolong Pengarah (Ketua Bahagian Pembangunan Usahawan) PKKM Cawangan
Kelantan, Faizul Azha Ibrahim, khidmat nasihat, motivasi, promosi dan
kursus perniagaan sentiasa diadakan bagi membantu usahawan industri
kraf.
"Bukan
saja batik tetapi untuk kesemua industri kraf. Kraftangan Malaysia
membantu misalnya dari aspek penyediaan program pembangunan usahawan,
skim inkubator, skim khidmat kraftangan ataupun program Satu Daerah Satu
Industri (SDSI). "Di
Kelantan sahaja ada lapan projek di bawah SDSI. Misalnya di Kota Bharu,
tumpuannya pada batik. Tumpat pula fokus pada barangan logam dan perak
sementara Pasir Mas pada anyaman rotan.
"Selain
itu, Karyawan Malaysia juga ada memberi bantuan dari sudut prasarana
dan mesin selain membawa usahawan menyertai mana-mana promosi seperti
Hari Kraf Kebangsaan, atau yang terbaru, promosi Kraf Tekstil 2010 yang
berlangsung pada 13 hingga 25 Oktober ini," katanya.
Identiti sendiri
Bagi pengusaha
batik di Jalan Kuala Krai, Ketereh, Kelantan, Mat Kamal Abdullah,
situasi lambakan batik negara luar tidak dilihat sebagai satu
permasalahan. Menurutnya, majoriti pelanggan tetap mengunjungi kedainya
untuk mendapatkan kain batik yang digunakan untuk koleksi busana
mereka. Kamal
yang mengusahakan MasKamal Batik & Trading hasil gabungan nama
isterinya, Che Mastura Ismail, meletakkan kepuasan hati pelanggan
sebagai puncak segala urusan perniagaan mereka. "Tidak jadi masalah dengan lambakan batik dari negara luar kerana MasKamal Batik ada identiti tersendiri. "Warna
yang kami gunakan memang berbeza setiap kali kerana ia bergantung pada
permintaan pelanggan hari ini yang lebih menyukai warna lembut. Kalau
dulu, warna garang jadi pilihan. "Corak
yang kami gunakan pula lebih ke arah gabungan seperti bunga, tumbuhan
liar darat dan tumbuhan liar laut. Inilah identiti MasKamal Batik &
Trading," katanya. Tambahnya,
perusahaan batik merupakan perniagaan yang menguntungkan apatah lagi
apabila berpeluang menyertai promosi di bawah Kraftangan Malaysia. Hasil
jualannya pernah mencecah hingga RM60,000 ketika mengikuti program
tersebut. "Batik suatu produk seni yang unik dan kepuasan menghasilkannya sangat bernilai," katanya. - Bernama
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1019&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_02.htm#ixzz2xq2jHJJ0