Menganyam bakul, tikar, beg dan kotak cenderahati menggunakan daun mengkuang dilakukan dengan begitu berhati-hati oleh Catherine Senia Anak Jugi. Dia seboleh-bolehnya tidak mahu berlaku sebarang kerosakan lagi seperti sebelum ini kerana bukan senang untuk mencari daun mengkuang di kawasan kampung dan belukar apatah lagi jika hujan lebat lagilah pencarian itu memberi 1001 masalah. Menurut Senia, ibunya, Ipah A Kanbang sering berpesan supaya buat yang terbaik pada setiap barangan kraf tangan tersebut kerana itulah mata pencarian utama mereka sekeluarga. "Kami sekeluarga hidup susah. Saya anak ketiga daripada tujuh beradik. Pendidikan setakat darjah enam sahaja kerana ingin beri peluang adik-adik yang lain menyambung pelajaran ke peringkat tertinggi.

    "Jika saya terus bersekolah, mana mungkin ibu dan ayah dapat tampung perbelanjaan kami ini. Jadi, saya terpaksa berkorban demi masa depan adik-adik tersayang," kata penerima Anugerah Tukang Ulung bersempena Hari Kraf Kebangsaan 2013 baru-baru ini. Anugerah Tukang Ulung merupakan pengiktirafan kerajaan melalui Kraftangan Malaysia kepada usahawan kraf yang berpengalaman luas, berkemahiran tinggi dan mempunyai semangat daya saing serta daya tahan yang jitu terhadap bidang kraf yang diusahakan. Selain Senia, sembilan usahawan kraf iaitu Latif Long, Darwin Kunama, Awang Besar Pangeran Apong, Nayar Morumting, Litad Mulok, Nik Rahimah Nik Idris, Devaraj a/l Kandasamy, Yatim Bani dan Koh Kim Bock telah diiktiraf sebagai Tukang Ulung dan masing-masing menerima plak serta wang bernilai RM10,000 setiap seorang.

Pandai sejak kecil

    Bidang anyaman sudah sebati dengan dirinya sedari kecil lagi. Tambahan pula dia tinggal di kampung, maka aktiviti tersebut adalah kegiatan hariannya. Namun begitu, bukan calang-calang orang mampu membuatnya kerana ia memerlukan kesungguhan yang bukan sedikit. Perkataan jemu, penat, malas atau letih tidak ada dalam kamus hidup pengusahanya. Jika tidak, ia akan menjadikan seni kraf itu sebagai ‘beban yang tidak berkesudahan'. "Anyaman tidak menjadi bila mood rajin pengusaha hilang. Sebab itu, bila mood malas menganyam datang, saya turun ke sawah dan melakukan kerja-kerja kampung untuk menambah pendapatan. "Setakat ini tak adalah selalu mood malas itu datang. Cuma sekali-sekala sahaja. Itu pun setelah kekeringan idea untuk buat hasil kraf yang baru," kata Senia.
Menurut Senia, beberapa tahun lamanya juga dia membuat anyaman kraf itu. Rata-rata pembelinya datang dari Sarawak. Mereka yang membeli sering memuji gabungan warna dan rekaan kraf yang dihasilkan cukup menarik dan berkualiti tinggi. "Bangga itu tetap bangga namun kadang kala terdetik juga di hati ini, sampai bila mahu pasarkan kraf di sekitar Sarawak sedangkan ramai yang cakap prospek niaga bidang ini lumayan jika bijak cari pasaran," kata Senia.

Mula mendapat perhatian

    Lewat usia 20 an, Senia didatangi pihak Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Sarawak untuk bantu wanita itu mengembangkan bakat dan kemahirannya dalam bidang kraf. Memandangkan Senia sudah ada asas dalam kraf jadi pihak kraftangan menawarkan kelas jahitan beg untuk beliau. Sejak itu, Senia sering berulang alik dari Sarawak ke Kuala Lumpur untuk belajar sambil memperkukuhkan kemahiran yang sedia ada di samping belajar beberapa ilmu baru untuk mantapkan lagi kemahiran kraf tangan. Ketika belajar membuat jahitan beg, wanita gigih ini mengakui pada peringkat awal dia menghadapi masalah untuk menyiapkannya kerana kurang mahir dan tidak mempunyai pengalaman di bidang jahitan. “Jika jahitan tidak kemas dan tidak menepati kehendak pelanggan, saya terpaksa membukanya semula dan membaiki bahagian yang rosak atau tidak sesuai. “Ada ketikanya perasaan jemu itu bersarang di kepala kerana setiap hari melakukan tugas yang sama tetapi apabila memikirkan ia satu amanah yang perlu dilaksanakan dan menjadi punca rezeki keluarga, saya kembali bekerja dengan tenang," katanya sambil menambah beberapa beg seperti beg jinjing buluh, beg folio bemban dan beg jemputan berjaya dihasilkan. 

    Setelah hampir 28 tahun dalam bidang ini, Senia mampu mengukir senyuman puas kerana segala cita-citanya sudah tercapai. Dia telah berjaya membuka sebuah bengkel pembuatan beg di Sarawak, mempunyai tiga pekerja dan sentiasa mendapat tempahan daripada masyarakat setempat. "Walau tiada pendidikan tinggi, namun kejayaan mengiringi hidup saya. Yang penting, kita kena usaha untuk capai impian. "Walau sudah berada di peringkat selesa namun saya masih tetap belajar dan sertai pameran dan jualan sempena Hari Peneroka, Hari Kraf Kebangsaan dan pada program dan aktiviti umum sama ada di peringkat daerah, negeri atau kebangsaan. "Semuanya kerana mahu produk dikenali ramai dan mendapat tempat di hati semua," ujarnya yang telah merantau ke Jepun, Hong Kong, Germany dan beberapa negara lain khusus untuk promosi produknya itu.


6. Rohani Mat Piah ; Hiasan Kayu



TERDAPAT pelbagai jenis motif ukiran moden dihasilkan antaranya bunga pekan, paku pakis dan ketumbit.
    KEASLIAN serta keunikan seni kraf tangan kayu yang diwarisi sejak turun-temurun adalah aset negara yang tidak ternilai harganya. Warisan seni itu mencabar kreativiti pembuatnya daripada pemilihan kayu, memotong dan mengukir sehingga menjadi kraf seni yang serba indah. Hasil rimba berasaskan kayu tersebut mempunyai pelbagai kegunaan daripada perabot, produk hiasan sehinggalah hadiah cenderamata.

Usahawan kraf
    Warisan Craft Wood merupakan salah sebuah bengkel usahawan kraf di bawah program Satu Daerah Satu Industri (SDSI) Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) Pahang. Menerima sambutan yang menggalakkan, bengkel kraf tangan terletak di Kampung Darat Sanggang, Temerloh itu menghasilkan pelbagai jenis ukiran yang eksklusif dan menarik. Pemilik Warisan Craft Wood, Rohani Md. Piah yang juga penolong pengurus bengkel berkenaan berjaya menjalankan perniagaan kraf tangan berasaskan kayu rimba itu sejak 13 tahun lalu. Bersama suaminya Mohamad Mat Nor, yang juga pengurus bengkel itu, mereka mengendalikan operasi harian bengkel berkenaan bersama-sama enam pekerja. Malah, menariknya pasangan itu dipilih oleh kerajaan negeri untuk mempromosikan hasil ukiran congkak sempena pameran kraf tangan di Gedung Harrods, London, United Kingdom pada tahun 2006. 

    Bukan mudah menceburi bidang ukiran itu kerana ia memerlukan minat dan semangat yang tinggi di samping kemahiran si pengukir, jelas Rohani yang amat menitikberat ketelitian dalam setiap rekaan mengikut gaya dan penataan. Bagi Rohani, kerjaya dalam bidang pendidikan menjadi impiannya sejak di bangku sekolah. Setelah mendapat tawaran untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, sejak itulah minatnya dalam bidang kraf kayu mula bercambah. Pada peringkat awal, Rohani menggunakan kemahirannya dengan menerima tempahan membuat kerusi dan meja sekolah. Berbekalkan semangat dan kesungguhan, beliau kemudian berjaya membuka bengkel sendiri pada tahun 2001 dengan modal sebanyak RM1,500 di samping bantuan mesin dari Kraftangan Malaysia. Kekayaan hutan rimba negeri Pahang, tidak menyukarkan Rohani mendapat bekalan kayu daripada pembekal di sekitar kawasan berhampiran. Antara jenis kayu yang diperlukan untuk membuat ukiran di bengkelnya ialah cengal, balau, merbau, mempisang dan nyatoh.

ROHANI memulakan perniagaan bengkelnya dari bawah dan kini mendapat tempahan dari seluruh negara.

   
    Motif tradisional menjadi pilihan utama Rohani dalam mengekalkan ciri-ciri eksklusif di bengkel antaranya motif bunga pekan, matahari, kenanga, ketam guri, ketumbit dan paku pakis. Produk ukiran yang dihasilkan adalah hiasan seni bina rumah, hiasan taman, set kerusi kayu, panel, ukiran mimbar, gazebo, rostrum, pergola, pagar dan sebagainya berdasarkan permintaan pelanggan serta inisiatif sendiri. Sementara itu motif kontemporari yang dihasilkan adalah bersesuaian dengan era moden seperti motif harlicornia, daun buluh dan tangkai padi. Ukiran berasaskan motif moden itu sering dibuat pada panel ukiran, set kerusi kayu, pemidang dan hiasan dinding mengikut tempahan yang diterima.
Pameran produk
    Bagi mengelak pembaziran kayu lebihan, Rohani menggunakannya untuk menghasilkan kraf tangan bersaiz kecil seperti rantai kunci, penanda buku, pelbagai cenderamata dan ukiran ayat-ayat bentuk kaligrafi. Rohani turut menyertai pameran yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti Kraftangan Malaysia, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) dalam memperkenalkan kraf tangan berasaskan kayu dari bengkelnya. Hasil ukiran beliau turut mendapat sambutan yang menggalakkan terutama dalam kalangan penggemar kraf tangan dari Singapura yang menggemari ukiran bekas telur untuk majlis perkahwinan, rehal al-Quran, dulang hantaran dan bakul hamper. 

    Hari Kraf Kebangsaan yang berlangsung mulai 27 Februari hingga 11 Mac lalu juga memberi peluang kepada Rohani untuk mempamer dan menjual hasil krafnya kepada orang ramai. Dalam usahanya memartabatkan warisan seni ukiran kayu hingga ke peringkat global, Rohani turut menjadi tenaga pengajar kraf tangan di Kraftangan Malaysia cawangan Pahang dan Lembaga Perkayuan Malaysia (MTIB) bagi melahirkan tenaga mahir generasi akan datang.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0316&pub=kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz2xq3TkSj2 
7. Nong Razali, 52 ; Hiasan Cenkerang siput



    “
SIAPA yang mahu beli hiasan cangkerang siput yang kamu buat? Itu pertanyaan yang diajukan salah seorang rakan kepada Nong Razali, 52, apabila dia menyatakan hasrat ingin berkecimpung dalam perusahaan menghasilkan produk kraf tangan berasaskan cangkerang siput sekitar tahun 1990-an dahulu. Biarpun diasak dengan soalan sebegitu, Nong yang berasal dari Kampung Tanah Hitam, Semantan, Kuching, Sarawak, membulatkan tekad mahu membuktikan kepada teman sekampungnya bahawa aksesori cangkerang siput itu nanti bakal mendapat sambutan sekiranya ia dihasilkan secara kreatif dan menarik. Sebelum ini saya berniaga kuih di Kuching, tetapi apabila balik ke kampung yang terletak berhampiran dengan kawasan pantai, saya dapati terdapat banyak cangkerang siput yang terdampar di pesisiran pantai.

     “Ketika itu saya mula terfikir yang saya boleh hasilkan sesuatu daripada cangkerang tersebut dan jika ia berhasil saya boleh jual kepada orang ramai terutamanya para pelancong yang berkunjung ke Sarawak," katanya ketika ditemui pada pameran Hari Kraf Kebangsaan 2014 di Kompleks Kraf Kuala Lumpur, baru-baru ini. Ibu kepada 11 anak ini memberitahu, selepas mendapat ilham tersebut dia terus mengutip cangkerang-cangkerang siput pelbagai saiz, warna dan bentuk untuk dibuat hiasan. Percubaan pertamanya menghasilkan tirai pintu daripada cangkerang siput rintik membuahkan hasil apabila mendapat sambutan menggalakkan daripada para pelancong yang terpesona dengan keunikan kraf berkenaan. Saya cuba jual di pasar, dan alhamdulillah pelancong yang datang tertarik serta berminat untuk membeli kraf yang saya hasilkan. Bermula dari situ semangat saya untuk mengembangkan perusahaan kraf berasaskan cangkerang siput semakin berkobar-kobar sampai sekarang. Permintaan daripada pelanggan juga semakin bertambah dan disebabkan tidak menang tangan, saya terpaksa mengupah penduduk kampung dan saudara-mara untuk membantu menyiapkan tempahan," ujarnya.

Proses pembuatan

    Ditanya tentang proses pembuatan produk kraf tersebut, Nong memberitahu, perusahaan berkenaan tidak memerlukan kos yang tinggi kerana cangkerang siput boleh dikutip di pesisir pantai. Meskipun murah, Nong memberitahu dia begitu teliti ketika memilih cangkerang kerana jika dibuat secara sambil lewa ia boleh menjejaskan keseluruhan kualiti kraf yang dihasilkan. Antara cangkerang siput yang sesuai digunakan untuk membuat produk kraf adalah seperti cangkerang siput jara, siput rintik, siput lompat, dan siput panjang. “Saya selalu berpesan kepada pembantu saya supaya hanya memilih cangkerang yang berkualiti seperti mempunyai warna yang menarik, saiz yang pelbagai, dan paling penting cangkerang mestilah dalam keadaan baik dan tidak retak. “Selepas berpuas hati dengan cangkerang yang dikutip, saya akan cuci dengan air biasa supaya semua kotoran seperti lumpur yang melekat akan tanggal sebelum dikeringkan," katanya. Nong berkata, proses membuat hiasan cangkerang akan menjadi mudah jika seseorang itu berminat dan kreatif untuk menghasilkan sesuatu rekaan yang menarik. Setakat ini dia mampu menyiapkan 30 jenis produk cangkerang siput termasuk tirai pintu dalam satu hari. Saya turut mempelbagaikan hasil kraf seperti menghasilkan bunga telur dan bingkai gambar. 


    Bagi meningkatkan kemahiran dan mempelbagaikan idea kraf, saya juga tidak melepaskan peluang untuk mengikuti kursus kraf tangan yang dianjurkan oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Sarawak," katanya. Kini, Nong sudah boleh menarik nafas lega kerana hasil perusahaan cangkerang siput sedikit sebanyak telah mengubah kehidupannya bersama keluarga dan mampu membesarkan 11 orang anaknya sehingga berjaya. “Saya rasa semua wanita boleh berjaya jika serius mahukan sesuatu. Biarlah dikritik dan idea kita dibantah oleh orang, tetapi kita harus berdiri teguh dengan pendirian kita dan buktikan kepada mereka bahawa kita tidak silap memilih langkah. Insya-Allah kejayaan pasti milik kita," tambahnya. Mereka yang berminat dengan hasil kraf Nong boleh menghubunginya di talian 019-4696848 atau email di Nurfazelaazemi@yahoo.com.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20140327/ke_05/Rezeki-cangkerang-siput#ixzz2xkInlcs9

8. Siti Zauyah Mustafa, 38 ; Perencah Makanan


    PARA usahawan yang mengambil bahagian pada Karnival Usahawan Desa 2011 (KUD 2011) baru-baru ini mengakui, karnival yang dianjurkan oleh Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) telah membawa satu anjakan positif terhadap produk yang diusahakan. Siti Zauyah Mustafa, 38, yang merupakan pemilik C.T Five.M Enterprise yang mengeluarkan perencah makanan jenama Zauyah mengakui hakikat itu. Katanya: “Sebelum ini jenama Zauyah hanya bertapak di Kedah dan saya berpendapat dengan penyertaan saya pada KUD kali ini berupaya membantu produk saya menembusi pasaran luar terutama di Lembah Klang.

    ” Usahawan desa itu memberitahu, barangkali peluang untuknya agak cerah memandangkan produknya seperti perencah seperti mi udang dan ayam goreng berempah keluaran bumiputra masih terhad dipasaran. KUD yang berlangsung pada 21 hingga 25 September lalu di Laman 1Malaysia Presint 2, Putrajaya antara lain berjaya menghimpunkan kira-kira 500 usahawan luar bandar. Mereka mempamer dan menjual empat kategori utama produk iaitu makanan, kraftangan, herba dan perkhidmatan. Bukan sahaja kesemua barangan dijual pada harga berpatutan malah para pengunjung juga berupaya menjana idea untuk mengubah suai atau mendekorasi kediaman.





























SANTAN sawit antara inovasi baharu yang menarik perhatian orang ramai.
ArtikelPenuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.aspy=2011&dt=1011&pub=kosmo&sec=Urban&pg=ur_
02.htm#ixzz2xpwZ40Vn