Contact

Wednesday, April 9, 2014

Produk Popular (AirAsia)

Siapakah pengasas AirAsia?


Tan Sri Dr Tony Fernandes
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan
AirAsia

Tan Sri Dr Tony Fernandes mempunyai kredo peribadi - ". Percaya yang sukar dipercayai Dream yang mustahil Jangan sekali-kali mengambil jawapan.." Beliau belajar di Epsom College, United Kingdom, dan London School of Economics dan berkelayakan sebagai seorang Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah pada tahun 1991. Beliau menjadi Ahli Fellow pada tahun 1996. Beliau telah diterima sebagai ahli Institute of Chartered Accountants di England dan Wales (ICAEW) pada tahun 2008.
Tony telah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia sejak Disember 2001. Sebelum AirAsia, beliau adalah Pengawal Kewangan Virgin Komunikasi London sebelum menyertai Warner Music Antarabangsa London pada tahun 1989. Beliau telah dinaikkan pangkat kepada Pengarah, Warner Music Malaysia Urusan pada tahun 1992 dan Pengarah Urusan Wilayah, Warner Music Asia Tenggara pada tahun 1996. Pada tahun 1999, beliau menjadi Naib Presiden Warner Music Asia Tenggara.
Banyak anugerah Tony termasuk: Honor Amirul Perintah Empayar British, yang diberikan oleh Ratu Elizabeth II pada tahun 2011 untuk perkhidmatan untuk mempromosikan link komersil dan pendidikan antara UK dan Malaysia. Pada tahun 2010, kerajaan Perancis telah diberikan kepadanya penganugerahan Pegawai Legion d'Honneur, anugerah tertinggi yang boleh diberikan kepada seorang rakyat bukan Perancis.
Beliau dinamakan sebagai salah satu daripada 100 orang paling kreatif di dunia dalam perniagaan bagi 2011 oleh majalah perniagaan berpusat di New York Cepat Syarikat, dan dianugerahkan pemenang Sulung Anugerah Pemimpin Perjalanan Perniagaan 'oleh CNBC.
Dato 'Kamarudin Meranun

Dato 'Kamarudin adalah pengasas bersama Tune Group. Beliau juga merupakan Ketua Pengarah Eksekutif Timbalan Kumpulan AirAsia sejak Disember 2001.
Sebelum menyertai Tune Group dan AirAsia, Dato 'Kamarudin bekerja di Arab-Malaysian Merchant Bank dari 1988 hingga 1993 sebagai Pengurus Portfolio, menguruskan kedua-dua bernilai tinggi pelanggan individu institusi dan' dana pelaburan. Pada tahun 1994, beliau dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Innosabah Pengurusan Capital Sdn Bhd, anak syarikat Innosabah Securities Sdn Bhd Beliau kemudiannya memperoleh saham rakan kongsi usaha samanya daripada Innosabah Pengurusan Capital Sdn Bhd, yang kemudiannya dinamakan semula Intrinsik Pengurusan Capital Sdn Bhd
Dato 'Kamarudin menerima Diploma dalam bidang Sains Aktuari dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan telah dinamakan "Pelajar Terbaik Aktuari" oleh Institut Insurans Hayat Malaysia pada tahun 1983. Beliau menerima B.Sc. Ijazah dengan Cemerlang (Magna Cum Laude) dengan pengkhususan dalam Kewangan pada tahun 1986, dan MBA pada tahun 1987 dari Central Michigan University.

Penerangan Mengenai AirAsia

AirAsia Berhad (MYX: 5099) ialah syarikat penerbangan kos rendah Malaysia yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, Malaysia. Ia telah dinamakan sebagai terbaik syarikat penerbangan kos rendah di dunia, dan perintis penerbangan tambang rendah di Asia. Kumpulan AirAsia beroperasi berjadual penerbangan domestik dan antarabangsa untuk 100 destinasi di seluruh 22 buah negara. Hab utamanya adalah Kos Rendah Terminal (LCCT) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Syarikat penerbangan gabungannya Thai AirAsia, Indonesia AirAsia, Filipina AirAsia, AirAsia Jepun dan AirAsia Zest mempunyai hab di Lapangan Terbang Don Mueang Antarabangsa, Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Lapangan Terbang Antarabangsa Clark, Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino dan Mactan-Cebu International Airportrespectively. Pejabat berdaftar AirAsia adalah di Petaling Jaya, Selangor manakala ibu pejabatnya adalah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

AirAsia beroperasi dengan kos di dunia paling rendah unit sebanyak US $ 0,023 per didapati kilometer tempat duduk (ASK) dan pulang modal faktor muatan penumpang sebanyak 52%. Ia telah melindung nilai 100% daripada keperluan bahan api bagi tempoh tiga tahun akan datang, mencapai satu masa pemulihan pesawat sebanyak 25 minit, mempunyai tahap produktiviti krew yang tiga kali ganda lebih besar daripada Malaysia Airlines, dan mencapai pesawat purata kadar penggunaan 13 jam sehari. Semua berlepas AirAsia dijadualkan dari Kuala Lumpur menggunakan Rendah terminal penerbangan kos. AirAsia dimansuhkan surcaj bahan api pada bulan November 2008, tetapi, disebabkan kenaikan harga minyak, memperkenalkan semula mereka sekali lagi pada Mei 2011.

Pada tahun 2007, penumpang dari 'Persekitaran Barrier Bebas dan mudah Pengangkutan Kumpulan membantah syarikat penerbangan itu berhubung keengganan untuk terbang penumpang yang telah benar-benar bergerak itu. Mereka mendakwa bahawa orang kurang upaya telah didiskriminasi apabila tempahan tiket secara dalam talian; Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan itu menafikan ia berpaling penumpang berkerusi menggunakan. AirAsia adalah penaja pasukan Malaysia negara bola sepak, Singapura Pasukan bola sepak kebangsaan dan Queens Park Rangers.

Sejarah

AirAsia telah ditubuhkan pada tahun 1994 dan mula beroperasi pada 18 November 1996. Ia pada asalnya diasaskan oleh konglomerat milik kerajaan, DRB-Hicom. Pada 2 Disember 2001, syarikat penerbangan itu banyak berhutang telah dibeli oleh syarikat bekas eksekutif Time Warner Tony Fernandes Tune Air Sdn Bhd bagi jumlah wang yang tanda satu ringgit (kira-kira USD 0.26 pada masa itu) dengan US $ 11 juta (MYR 40 juta) bernilai hutang. Fernandes bertukar syarikat di sekeliling, menghasilkan keuntungan pada tahun 2002 dan melancarkan laluan baru dari habnya di Kuala Lumpur, pemotongan tambang promosi bekas pengendali monopoli Malaysia Airlineswith serendah MYR 1 (AS $ 0.27). Pada tahun 2003, AirAsia membuka hab kedua di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Johor Bahru berhampiran Singaporeand melancarkan penerbangan antarabangsa pertamanya ke Bangkok.
Sejak AirAsia telah memulakan sebuah anak syarikat Thai, ditambah Singapura sendiri ke senarai destinasi, dan memulakan penerbangan ke Indonesia. Penerbangan ke Macau bermula pada Jun 2004, dan penerbangan ke tanah besar China (Xiamen) dan Filipina (Manila) pada April 2005. Penerbangan ke Vietnam dan Kemboja diikuti kemudian pada tahun 2005 dan ke Brunei dan Myanmar pada tahun 2006, yang kedua oleh Thai AirAsia. Pada bulan Ogos 2006, AirAsia mengambil alih Malaysia Airlines ini Perkhidmatan Udara Luar Bandar laluan di Sabahand Sarawak, yang beroperasi di bawah jenama FlyAsianXpress itu. Laluan kemudiannya kembali ke MASwings setahun kemudian, dengan alasan komersial.

Pada akhir tahun 2006, Fernandes mengumumkan rancangan lima tahun untuk meningkatkan lagi kehadiran AirAsia di Asia. Di bawah pelan itu, AirAsia dicadangkan mengukuhkan dan meningkatkan rangkaian laluannya dengan menyambungkan semua destinasi yang sedia ada di seluruh rantau ini dan mengembangkan lagi ke dalam Vietnam, Indonesia, Selatan China (Kunming, Xiamen, Shenzhen) dan India. Melalui syarikat sister, Thai AirAsia dan Indonesia AirAsia, rancangan itu dipanggil untuk memberi tumpuan kepada membangunkan pusatnya di Bangkok dan Jakarta. Dengan peningkatan kekerapan dan penambahan laluan baru, AirAsia meningkat jumlah penumpang kepada 13.9 juta pada tahun fiskal 2007.

Satu A320 AirAsia dengan bendera Malaysia di ekor dan lukisan Kartun pada fiuslaj.


Pada 27 September 2008, syarikat itu mengumumkan 106 laluan baru yang akan dimasukkan ke dalam senarai kemudian semasa sebanyak 60. Bilangan laluan lama dihentikan tidak didedahkan kepada umum.
Pada bulan Ogos 2011, AirAsia bersetuju untuk membentuk satu pakatan dengan Malaysia Airlines melalui pertukaran saham. Kerjasama itu telah ditolak oleh kerajaan Malaysia, pada dasarnya mengganggu persetujuan kedua-dua syarikat penerbangan.

Pada awal 2013, AirAsia melihat peningkatan mendadak dalam keuntungannya. Perbandingan tahun ke tahun menunjukkan peningkatan 168% dalam keuntungan berbanding tempoh yang sama pada tahun 2012. Bagi suku tahun berakhir 31 Disember 2012, keuntungan bersih syarikat penerbangan itu adalah sebanyak 350.650.000 ringgit (US $ 114.080.000). Walaupun peningkatan 1% dalam harga bahan api purata, syarikat penerbangan itu mencatatkan keuntungan 1880000000 ringgit bagi penuh 2012 fiskal.

Rendah Prestasi On Time

Terdapat banyak kritikan terhadap Air Asia yang berkaitan dengan kekerapan penerbangan ditangguhkan. Berdasarkan ukuran yang dijalankan oleh sebuah agensi antarabangsa statistik syarikat penerbangan, Air Asia Pada Prestasi Masa (OTP) adalah di bawah 80% dan dalam beberapa anak syarikat serendah 69%.
Kritikan Daripada Pakaian Seragam.

Pada 9 Julai 2013, Kementerian Pengangkutan Malaysia meminta syarikat penerbangan itu untuk "menilai semula pakaian seragam untuk lebih mencerminkan budaya Malaysia," ini juga mengatakan bahawa ia akan "menilai semula" lesen syarikat penerbangan itu. Isu itu timbul selepas Ikmal Hisham Abdul Aziz, ahli Parlimen Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu membuat permintaan Parlimen yang menyatakan bahawa pakaian seragam "tidak mencerminkan identiti negara". Masalahnya kelihatan skirt ketat yang berakhir sedikit di atas lutut dan jaket berkontur lebih blaus putih.

Penerbangan/Armada

Jumlah armada AirAsia (tidak termasuk AirAsia X) terdiri daripada pesawat yang berikut (sebagai April 2014):


AirAsia telah menyaksikan pertumbuhan berterusan dalam jumlah perolehan penumpang mengikut kilometer.


AirAsia fleet
Aircraft
 In fleet 
 Orders 
 Passengers 
Notes
1
0
144
Aircraft are distributed as follows:
·         AirAsia Zest - 1
170
81
180
Aircraft are distributed as follows:
·         AirAsia (Malaysia) - 82
·         Thai AirAsia - 36
·         Indonesia AirAsia - 33
·         AirAsia Zest - 15
·         Philippines AirAsia - 5
From 2013 onwards Airasia received A320-200 equipped with sharklets
0
200
180
Entering into Service in 2016
Total
171
281


Pembaharuan Armada
Pesawat AirAsia mengesan yang "Syarikat Penerbangan Terbaik" seragam, taxiing di Kuching

Bahagian dalam pesawat AirAsia Airbus A320-200.

Sebelum ini operasi Boeing 737-300, AirAsia kini sepenuhnya ditukar kepada Airbus A320-200.
Pada bulan Jun 2011 AirAsia memesan 200 Airbus A320neos di Paris Air Show. Pesawat adalah disebabkan untuk menjadi sedia pada tahun 2015, dan perjanjian itu adalah salah satu yang terbesar pernah untuk pesawat komersil di dalam satu pesanan. Perjanjian itu bernilai US $ 18 bilion pada harga senarai, walaupun ia mungkin bahawa AirAsia mendapat diskaun yang besar daripada harga tersebut. Perjanjian itu menjadikan pelanggan tunggal AirAsia Airbus terbesar. Pada 13 Disember 2012, AirAsia diletakkan suatu perintah bagi tambahan 100 jet Airbus A320, ia membelah antara 64 dan 36 A320neo A320ceo. Dengan ini, jumlah pesanan yang AirAsia telah meletakkan untuk Airbus A320 telah meningkat kepada 475
perkhidmatan.

Dalam Kapal

AirAsia menawarkan "Serangan Snek," membeli program lembaga menawarkan makanan dan minuman yang dibeli. Air Asia yang diiktiraf oleh Indeks Syariah KL, dan mengikut undang-undang Syariah ia tidak menghidangkan alkohol atau daging babi. Walau bagaimanapun, ini hanya terdapat di dalam penerbangan AirAsia kumpulan serantau, dan bukan kepada AirAsia X penerbangan, yang melakukan menjual arak dan bir di atas kapal.

Program yang kerap-risalah

AirAsia adalah mengambil langkah-langkah pertama ke arah memulakan program yang kerap-risalah sendiri. Syarikat penerbangan itu telah menandatangani perjanjian untuk memulakan usaha sama dengan firma perkhidmatan kewangan Tune Money untuk melancarkan program yang dikenali sebagai "BIG". Di bawah program ini ia akan mengeluarkan mata kesetiaan kepada pelanggan AirAsia dan pedagang pihak ketiga. Mata boleh digunakan untuk menebus penerbangan AirAsia.

Insiden dan kemalangan

• 8 November 2004 - Pada Penerbangan AirAsia 104, pesawat Boeing 737-300 yang membawa 111 penumpang dan lima anak kapal terbabas manakala mendarat. Tiga penumpang - seorang gadis berusia lima tahun dan dua wanita - cedera manakala memindahkan dari pesawat tersebut dan menerima rawatan pesakit luar di Hospital Queen Elizabeth.

• 14 Disember 2005 - Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu telah ditutup untuk beberapa jam selepas sebuah pesawat AirAsia pecah tayar pada pendaratan . Tiada sebarang kecederaan dalam kejadian 10.30 malam .

• Pada 10 Januari 2011, Penerbangan AirAsia 5218 terbabas di landasan manakala pendaratan . Kejadian itu berlaku kira-kira 22:15 semasa hujan lebat. Empat penumpang dikejarkan ke Hospital Umum Sarawak , dipercayai mengalami komplikasi kesihatan.

• 3 Ogos 2012 - Pada Penerbangan AirAsia 5187 dari Miri ke Kuala Lumpur dijadualkan berlepas pada 7:40 . Penumpang Furious mempunyai perjalanan mereka ditangguhkan selama lebih satu jam akibat daripada keputusan tegas seorang lelaki tidak kekal di atas kapal terbang sehingga berlepas. Seorang saksi berkata sebagai kapal terbang adalah kira-kira untuk berlepas, lelaki itu tiba-tiba membuka pintu kecemasan dan melompat keluar . Atendan penerbangan yang bertugas dilaporkan berkata mereka tidak berkuasa untuk menghentikan dia daripada membuka pintu kecemasan dan melompat keluar sekali pesawat itu telah mula bergerak di landasan.

Profil Korporat AirAsia

Syarikat penerbangan utama di Asia telah ditubuhkan dengan impian untuk melakukan terbang bagi setiap orang. Sejak tahun 2001, AirAsia telah pantas dipecahkan norma perjalanan di seluruh dunia dan telah meningkat kepada menjadi dunia yang terbaik. Air Asia dinamakan Terunggul Kos Syarikat Penerbangan Rendah di Dunia Survey Syarikat Penerbangan tahunan oleh Skytrax selama lima tahun berturut-turut pada tahun 2009, 2010, 2011, 2012 dan 2013 dan telah disenaraikan Top 5 di kalangan syarikat penerbangan yang paling diiktiraf dan dikagumi di Asia Pasifik Top 1000 Jenama 2008. Dengan rangkaian laluan yang menjangkau hingga ke lebih 20 buah negara, AirAsia terus membuka jalan bagi penerbangan kos rendah melalui penyelesaian inovatif kami, proses yang cekap dan pendekatan bersemangat untuk perniagaan. Bersama-sama dengan syarikat-syarikat bersekutu kami, AirAsia X, Thai AirAsia, Indonesia AirAsia dan Filipina 'AirAsia Inc, AirAsia bersedia untuk mengambil kos rendah terbang ke yang semua tinggi baru dengan kepercayaan kita, "Now Everyone Can Fly".

AirAsia X

Memberi tumpuan kepada, segmen jarak jauh kos rendah - AirAsia X telah ditubuhkan pada 2007 untuk menyediakan frekuensi tinggi dan titik-ke-titik rangkaian untuk perniagaan jarak jauh. Kecekapan kos AirAsia X diperolehi melalui pengendalian kumpulan pesawat yang mudah dan rangkaian laluan yang berasaskan lapangan terbang kos rendah, tanpa perkongsian kod yang kompleks perlu terbabit yang lebih rendah dari syarikat penerbangan tradisional tanpa menjejaskan keselamatan. Tetamu terus menikmati tambang rendah, melalui penjimatan kos yang kemudian disalurkan kepada tetamu kami.

Operasi yang cekap dan boleh dipercayai AirAsia X mendapat lesen penuh di bawah pengawasan pengawal selia Malaysia dan antarabangsa bagi mematuhi piawaian antarabangsa. AirAsia X sangat komited dalam menawarkan X-memetik tambang rendah, tahap X-emplary keselamatan dan penjagaan, dan X-traordinary dalam penerbangan dan pengalaman perkhidmatan kepada semua tetamu kami - menyebarkan pengalaman AirAsia yang menakjubkan ke destinasi X-memetik di Australia dan Greater Asia.

Visi Kami

Untuk menjadi syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia dan memberikan perkhidmatan kepada 3 bilion penumpang yang kini diberikan dengan tidak sewajarnya dan tambang yang tinggi.

Misi Kami
 Untuk menjadi syarikat terbaik untuk bekerja dan para pekerja dianggap seperti sebahagian daripada keluarga besar
 Buat jenama ASEAN yang diiktiraf secara global
 Memperolehi kos terendah supaya semua orang boleh terbang dengan AirAsia
 Mengekalkan kualiti produk tertinggi, menerima teknologi untuk mengurangkan kos dan mempertingkatkan tahap perkhidmatan
nilai-nilai kita
 Keselamatan: Dengan mengambil toleransi sifar kepada amalan yang tidak selamat dan berusaha untuk kemalangan sifar melalui latihan yang betul , amalan kerja , pengurusan risiko dan pematuhan kepada peraturan keselamatan pada setiap masa.
 Menghargai Kakitangan kami: Komitmen terhadap pembangunan warga kerja dan kesejahteraan dan merawat mereka dengan hormat, maruah dan kesaksamaan.
 Fokus Pelanggan : Kami mengambil berat dan melayan setiap orang dengan cara yang sama bahawa kita mahu dirawat .
 Integriti: Mengamalkan standard perlakuan etika yang tinggi dan menunjukkan kejujuran dalam semua barisan kami kerja untuk memberi arahan kepercayaan dan saling menghormati .
 Kecemerlangan Prestasi: Menetapkan matlamat di luar yang terbaik dan mengukuhkan piawaian prestasi yang berkualiti tinggi dan mencapai kecemerlangan menerusi pelaksanaan amalan terbaik.
Kunci bagi menyediakan tambang rendah adalah untuk secara konsisten mengekalkan kos yang rendah. Mencapai kos rendah memerlukan kecekapan yang tinggi dalam setiap bahagian perniagaan dan mengekalkan kesederhanaan. Oleh itu setiap proses sistem perlu menggabungkan amalan terbaik industri .

Komponen utama model perniagaan LCC adalah seperti berikut ;
+ Penggunaan pesawat Tinggi
+ Tanpa perkhidmatan lebih
+ Operasi Menyelaraskan
+ Kos Operasi Optimization
+ Kemudahan Asas
+ Point untuk menunjukkan rangkaian
+ Sistem Pengagihan Lean

Kod Etika: Memastikan kita menjalankan perniagaan kita secara adil, saksama, beretika, dan dengan mengambil kira penuh dengan keselamatan.

Pencapaian

Year 2013
·  World's Leading Low Cost Airline by World Travel Awards 2013
·  World's Best Low Cost Airline
by Skytrax
Year 2012
·  World's Best Low Cost Airline
by Skytrax
·  2012 ATW Value Airline of the Year
Year 2011
·  Best Asian Low-Cost Carrier By TTG Travel Awards 2011
·  World's Best Low Cost Airline
·  Best Low Cost Airline – Asia
by Skytrax
·  Best Company for Investor Relations – Mid Cap
·  Best Investor Relations Website – Mid Cap by Malaysian Investor Relations Association's (MIRA)
·  Asia's Best Low Cost Cargo Carrier Award by Aviation Awards Asia 2011
·  Fastest Growing Foreign Airline for Cargo by Guangzhou Baiyun International Airport
·  2010 Asiamoney's Best Managed Company Award
Year 2010
·  Masterclass Global CEO of the Year awarded to YBhg. Dato' Tony Fernandes
·  World's Best Low Cost Airline 
by Skytrax
·  AirAsia voted the Air Cargo Industry Newcomer Award at the ACW World Air Cargo Awards 2010
by Air Cargo Week
Year 2009
·  Airline Of The Year 
by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Tony received the 2009 Frost & Sullivan Excellence in Leadership Award 
by Frost & Sullivan
·  Best Asian Low-Cost Carrier 
by TTG Travel Awards 2009
·  World's Best Low Cost Airline 
by Skytrax
Year 2008
·  The Laureate Award for Best Commercial Airport Transport from Aviation Week
·  Tony awarded the Malaysia Brand Icon Award from Deputy Prime Minister YAB Dato' Seri Najib Tun Razak at the Global Brand Forum Malaysia
·  AirAsia - Malaysia's 30 Most Valuable Brands 2008 By Malaysia's Most Valuable Brands (MMVB)
·  PIKOM ICT Organisation Excellence Award 2008 By Association of the computer and multimedia industry (PIKOM)
·  AirAsia X - Best New Airline Of The Year By Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Best Asian Low-Cost Carrier 
by TTG Travel Awards 2008
·  Top CEO brand & 3rd Best Corporate Brand in Malaysia 
by Pulse Group Survey
·  World's Best New Airline (AirAsia X) 
by Budgie World Low Cost Airline Awards 2008
·  Friends Of Thailand Award 2008 
by Tourism Authority of Thailand
·  Asia Pacific's Top 1000 Brands 2008 Survey (AirAsia- Top 5 Airline) 
by Taylor Nelson Sofres
·  Asia's Best Budget Airline under Best In Travel Poll 2008 
by SmartTravelAsia.com
·  AirAsia wins Airline Strategy Award in the Finance Category 
by Airline Business
·  AirAsia recognized as one of the 50 Most Innovative Companies In The World 
by FastCompany.com
·  Airline Market Penetration Leadership of the Year 
by Frost & Sullivan
·  Rising Leaders - The Next 10 Years 
by Singapore Institute of International Affairs (SIIA) in collaboration with AXN Asia
·  Commendations of Prestige Award for outstanding contribution in Macau 
by Macau Special Administrative Region
Year 2007
·  Airline Of The Year 2007 by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Asia's Best Budget Airline under Best In Travel Poll 2007 by SmartTravelAsia.com
·  Airline Human Capital Development Strategy Award by Frost & Sullivan
·  Asia's Best Emerging Companies with regards to Corporate Governance by The Asset
·  Best Low Cost Airline in Asia by Skytrax
·  The Brand Laureate 2006-07 for brand excellence in the Airlines-Low Cost Carrier Category
Year 2006
·  Malaysia's Ernst & Young Entrepreneur of the Year 2006 awarded to YBhg. Dato' Tony Fernandes
·  Low Cost Airline of the Year in KLIA Awards 2006 by Malaysia Airports Holdings Berhad
·  Merit Award for CAPA Airline of the Year 2006 by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Asia's Best Budget Airline under Best In Travel 2006 by SmartTravelAsia.com
·  Best Managed Company, Best Corporate Governance, Best Investor Relations, and Most Committed to Strong Dividend Policy under The Annual Investor Poll by FinanceAsia.com
Year 2004
·  Asia Pacific Low Cost Airline of the Year 2004 by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Asia Pacific Aviation Executive of the Year 2004 awarded to Tony Fernandes, Group CEO by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Asia Pacific Low Cost Advertising Award for Best Asia Pacific / Middle East Low Cost Airline Print Advertisement 2004 by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·  Asia's Best Managed Company in the Airlines and Aviation Sector by Euromoney
·  Best Newly Listed Company (3rd place) by Euromoney
·  Triple A Regional Award for Best Airline IPO for 2004 by The Asset Magazine
·  Best IPO of the Year by The Edge Singapore
·  25 Stars of Asia honoree listing (Tony Fernandes) by Business Week
·  Best Uniform' for Miss Airlines International Contest 2004 5th China Air Show, Zhuhai
·  Market Leadership Award, 2005 Airline Achievement Awards by Air Transport World Magazine
Year 2003
·  Developing Airline of the Year 2003 by Airfinance Journal
·  CEO of the Year (Tony Fernandes) by Business Times and American Express
·  CIO Top 100 Honoree for excellence in strategic IT deployment
·  Obtained Malaysian Superbrands status by Superbrands International
·  www.airasia.com voted as the most popular website for online shopping in the 11th Malaysia Internet User Survey conducted by AC Nielsen Consult

Sumber :


Copyright © 2012 WEBUILD SDN. BHD. All Right Reserved
Rekabentuk oleh WEBUILD SDN. BHD.