Produk Popular (AirAsia)
Siapakah pengasas AirAsia?
Tan Sri Dr Tony Fernandes
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan
AirAsia
Tan Sri Dr Tony Fernandes mempunyai kredo peribadi - ". Percaya yang sukar dipercayai Dream yang mustahil Jangan sekali-kali mengambil jawapan.." Beliau belajar di Epsom College, United Kingdom, dan London School of Economics dan berkelayakan sebagai seorang Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah pada tahun 1991. Beliau menjadi Ahli Fellow pada tahun 1996. Beliau telah diterima sebagai ahli Institute of Chartered Accountants di England dan Wales (ICAEW) pada tahun 2008.
Tony telah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia sejak Disember 2001. Sebelum AirAsia, beliau adalah Pengawal Kewangan Virgin Komunikasi London sebelum menyertai Warner Music Antarabangsa London pada tahun 1989. Beliau telah dinaikkan pangkat kepada Pengarah, Warner Music Malaysia Urusan pada tahun 1992 dan Pengarah Urusan Wilayah, Warner Music Asia Tenggara pada tahun 1996. Pada tahun 1999, beliau menjadi Naib Presiden Warner Music Asia Tenggara.
Banyak anugerah Tony termasuk: Honor Amirul Perintah Empayar British, yang diberikan oleh Ratu Elizabeth II pada tahun 2011 untuk perkhidmatan untuk mempromosikan link komersil dan pendidikan antara UK dan Malaysia. Pada tahun 2010, kerajaan Perancis telah diberikan kepadanya penganugerahan Pegawai Legion d'Honneur, anugerah tertinggi yang boleh diberikan kepada seorang rakyat bukan Perancis.
Beliau dinamakan sebagai salah satu daripada 100 orang paling kreatif di dunia dalam perniagaan bagi 2011 oleh majalah perniagaan berpusat di New York Cepat Syarikat, dan dianugerahkan pemenang Sulung Anugerah Pemimpin Perjalanan Perniagaan 'oleh CNBC.
Dato 'Kamarudin Meranun
Dato 'Kamarudin adalah pengasas bersama Tune Group. Beliau juga merupakan Ketua Pengarah Eksekutif Timbalan Kumpulan AirAsia sejak Disember 2001.
Sebelum menyertai Tune Group dan AirAsia, Dato 'Kamarudin bekerja di Arab-Malaysian Merchant Bank dari 1988 hingga 1993 sebagai Pengurus Portfolio, menguruskan kedua-dua bernilai tinggi pelanggan individu institusi dan' dana pelaburan. Pada tahun 1994, beliau dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Innosabah Pengurusan Capital Sdn Bhd, anak syarikat Innosabah Securities Sdn Bhd Beliau kemudiannya memperoleh saham rakan kongsi usaha samanya daripada Innosabah Pengurusan Capital Sdn Bhd, yang kemudiannya dinamakan semula Intrinsik Pengurusan Capital Sdn Bhd
Dato 'Kamarudin menerima Diploma dalam bidang Sains Aktuari dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan telah dinamakan "Pelajar Terbaik Aktuari" oleh Institut Insurans Hayat Malaysia pada tahun 1983. Beliau menerima B.Sc. Ijazah dengan Cemerlang (Magna Cum Laude) dengan pengkhususan dalam Kewangan pada tahun 1986, dan MBA pada tahun 1987 dari Central Michigan University.
Penerangan Mengenai AirAsia
AirAsia Berhad (MYX: 5099) ialah syarikat penerbangan kos
rendah Malaysia yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, Malaysia. Ia telah
dinamakan sebagai terbaik syarikat penerbangan kos rendah di dunia, dan
perintis penerbangan tambang rendah di Asia. Kumpulan AirAsia beroperasi
berjadual penerbangan domestik dan antarabangsa untuk 100 destinasi di seluruh
22 buah negara. Hab utamanya adalah Kos Rendah Terminal (LCCT) di Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Syarikat penerbangan gabungannya Thai
AirAsia, Indonesia AirAsia, Filipina AirAsia, AirAsia Jepun dan AirAsia Zest
mempunyai hab di Lapangan Terbang Don Mueang Antarabangsa, Lapangan Terbang
Antarabangsa Soekarno-Hatta, Lapangan Terbang Antarabangsa Clark, Lapangan
Terbang Antarabangsa Narita, Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino dan
Mactan-Cebu International Airportrespectively. Pejabat berdaftar AirAsia adalah
di Petaling Jaya, Selangor manakala ibu pejabatnya adalah di Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuala Lumpur.
AirAsia beroperasi dengan kos di dunia paling rendah unit
sebanyak US $ 0,023 per didapati kilometer tempat duduk (ASK) dan pulang modal
faktor muatan penumpang sebanyak 52%. Ia telah melindung nilai 100% daripada
keperluan bahan api bagi tempoh tiga tahun akan datang, mencapai satu masa
pemulihan pesawat sebanyak 25 minit, mempunyai tahap produktiviti krew yang
tiga kali ganda lebih besar daripada Malaysia Airlines, dan mencapai pesawat
purata kadar penggunaan 13 jam sehari. Semua berlepas AirAsia dijadualkan dari
Kuala Lumpur menggunakan Rendah terminal penerbangan kos. AirAsia dimansuhkan
surcaj bahan api pada bulan November 2008, tetapi, disebabkan kenaikan harga
minyak, memperkenalkan semula mereka sekali lagi pada Mei 2011.
Pada tahun 2007, penumpang dari 'Persekitaran Barrier Bebas
dan mudah Pengangkutan Kumpulan membantah syarikat penerbangan itu berhubung
keengganan untuk terbang penumpang yang telah benar-benar bergerak itu. Mereka
mendakwa bahawa orang kurang upaya telah didiskriminasi apabila tempahan tiket
secara dalam talian; Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan itu menafikan
ia berpaling penumpang berkerusi menggunakan. AirAsia adalah penaja pasukan
Malaysia negara bola sepak, Singapura Pasukan bola sepak kebangsaan dan Queens
Park Rangers.
Sejarah
AirAsia telah ditubuhkan pada tahun 1994 dan mula beroperasi
pada 18 November 1996. Ia pada asalnya diasaskan oleh konglomerat milik
kerajaan, DRB-Hicom. Pada 2 Disember 2001, syarikat penerbangan itu banyak
berhutang telah dibeli oleh syarikat bekas eksekutif Time Warner Tony Fernandes
Tune Air Sdn Bhd bagi jumlah wang yang tanda satu ringgit (kira-kira USD 0.26
pada masa itu) dengan US $ 11 juta (MYR 40 juta) bernilai hutang. Fernandes
bertukar syarikat di sekeliling, menghasilkan keuntungan pada tahun 2002 dan
melancarkan laluan baru dari habnya di Kuala Lumpur, pemotongan tambang promosi
bekas pengendali monopoli Malaysia Airlineswith serendah MYR 1 (AS $ 0.27).
Pada tahun 2003, AirAsia membuka hab kedua di Lapangan Terbang Antarabangsa
Senai di Johor Bahru berhampiran Singaporeand melancarkan penerbangan
antarabangsa pertamanya ke Bangkok.
Sejak AirAsia telah memulakan sebuah anak syarikat Thai,
ditambah Singapura sendiri ke senarai destinasi, dan memulakan penerbangan ke
Indonesia. Penerbangan ke Macau bermula pada Jun 2004, dan penerbangan ke tanah
besar China (Xiamen) dan Filipina (Manila) pada April 2005. Penerbangan ke
Vietnam dan Kemboja diikuti kemudian pada tahun 2005 dan ke Brunei dan Myanmar
pada tahun 2006, yang kedua oleh Thai AirAsia. Pada bulan Ogos 2006, AirAsia
mengambil alih Malaysia Airlines ini Perkhidmatan Udara Luar Bandar laluan di
Sabahand Sarawak, yang beroperasi di bawah jenama FlyAsianXpress itu. Laluan
kemudiannya kembali ke MASwings setahun kemudian, dengan alasan komersial.
Pada akhir tahun 2006, Fernandes mengumumkan rancangan lima
tahun untuk meningkatkan lagi kehadiran AirAsia di Asia. Di bawah pelan itu,
AirAsia dicadangkan mengukuhkan dan meningkatkan rangkaian laluannya dengan
menyambungkan semua destinasi yang sedia ada di seluruh rantau ini dan
mengembangkan lagi ke dalam Vietnam, Indonesia, Selatan China (Kunming, Xiamen,
Shenzhen) dan India. Melalui syarikat sister, Thai AirAsia dan Indonesia
AirAsia, rancangan itu dipanggil untuk memberi tumpuan kepada membangunkan
pusatnya di Bangkok dan Jakarta. Dengan peningkatan kekerapan dan penambahan
laluan baru, AirAsia meningkat jumlah penumpang kepada 13.9 juta pada tahun
fiskal 2007.
Satu A320 AirAsia
dengan bendera Malaysia di ekor dan lukisan Kartun pada fiuslaj.
Pada 27 September 2008, syarikat itu mengumumkan 106 laluan
baru yang akan dimasukkan ke dalam senarai kemudian semasa sebanyak 60.
Bilangan laluan lama dihentikan tidak didedahkan kepada umum.
Pada bulan Ogos 2011, AirAsia bersetuju untuk membentuk satu
pakatan dengan Malaysia Airlines melalui pertukaran saham. Kerjasama itu telah
ditolak oleh kerajaan Malaysia, pada dasarnya mengganggu persetujuan kedua-dua
syarikat penerbangan.
Pada awal 2013, AirAsia melihat peningkatan mendadak dalam
keuntungannya. Perbandingan tahun ke tahun menunjukkan peningkatan 168% dalam
keuntungan berbanding tempoh yang sama pada tahun 2012. Bagi suku tahun
berakhir 31 Disember 2012, keuntungan bersih syarikat penerbangan itu adalah
sebanyak 350.650.000 ringgit (US $ 114.080.000). Walaupun peningkatan 1% dalam
harga bahan api purata, syarikat penerbangan itu mencatatkan keuntungan
1880000000 ringgit bagi penuh 2012 fiskal.
Rendah Prestasi On Time
Terdapat banyak kritikan terhadap Air Asia yang berkaitan
dengan kekerapan penerbangan ditangguhkan. Berdasarkan ukuran yang dijalankan
oleh sebuah agensi antarabangsa statistik syarikat penerbangan, Air Asia Pada
Prestasi Masa (OTP) adalah di bawah 80% dan dalam beberapa anak syarikat
serendah 69%.
Kritikan Daripada Pakaian Seragam.
Pada 9 Julai 2013, Kementerian Pengangkutan Malaysia meminta
syarikat penerbangan itu untuk "menilai semula pakaian seragam untuk lebih
mencerminkan budaya Malaysia," ini juga mengatakan bahawa ia akan
"menilai semula" lesen syarikat penerbangan itu. Isu itu timbul
selepas Ikmal Hisham Abdul Aziz, ahli Parlimen Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Bersatu membuat permintaan Parlimen yang menyatakan bahawa pakaian seragam
"tidak mencerminkan identiti negara". Masalahnya kelihatan skirt
ketat yang berakhir sedikit di atas lutut dan jaket berkontur lebih blaus
putih.
Penerbangan/Armada
Jumlah armada AirAsia (tidak termasuk AirAsia X) terdiri
daripada pesawat yang berikut (sebagai April 2014):
AirAsia telah menyaksikan pertumbuhan berterusan dalam
jumlah perolehan penumpang mengikut kilometer.
AirAsia fleet
|
||||
Aircraft
|
In fleet
|
Orders
|
Passengers
|
Notes
|
1
|
0
|
144
|
Aircraft are distributed as follows:
·
AirAsia Zest - 1
|
|
170
|
81
|
180
|
Aircraft are distributed as follows:
·
AirAsia (Malaysia) - 82
·
Thai AirAsia - 36
·
Indonesia AirAsia - 33
·
AirAsia Zest - 15
·
Philippines AirAsia - 5
From 2013 onwards Airasia received
A320-200 equipped with sharklets
|
|
0
|
200
|
180
|
Entering into Service in 2016
|
|
Total
|
171
|
281
|
Pembaharuan Armada
Pesawat AirAsia
mengesan yang "Syarikat Penerbangan Terbaik" seragam, taxiing di
Kuching
Bahagian dalam
pesawat AirAsia Airbus A320-200.
Sebelum ini operasi Boeing 737-300, AirAsia kini sepenuhnya
ditukar kepada Airbus A320-200.
Pada bulan Jun 2011 AirAsia memesan 200 Airbus A320neos di
Paris Air Show. Pesawat adalah disebabkan untuk menjadi sedia pada tahun 2015,
dan perjanjian itu adalah salah satu yang terbesar pernah untuk pesawat
komersil di dalam satu pesanan. Perjanjian itu bernilai US $ 18 bilion pada harga
senarai, walaupun ia mungkin bahawa AirAsia mendapat diskaun yang besar
daripada harga tersebut. Perjanjian itu menjadikan pelanggan tunggal AirAsia
Airbus terbesar. Pada 13 Disember 2012, AirAsia diletakkan suatu perintah bagi
tambahan 100 jet Airbus A320, ia membelah antara 64 dan 36 A320neo A320ceo.
Dengan ini, jumlah pesanan yang AirAsia telah meletakkan untuk Airbus A320
telah meningkat kepada 475
perkhidmatan.
Dalam Kapal
AirAsia menawarkan "Serangan Snek," membeli
program lembaga menawarkan makanan dan minuman yang dibeli. Air Asia yang
diiktiraf oleh Indeks Syariah KL, dan mengikut undang-undang Syariah ia tidak
menghidangkan alkohol atau daging babi. Walau bagaimanapun, ini hanya terdapat
di dalam penerbangan AirAsia kumpulan serantau, dan bukan kepada AirAsia X
penerbangan, yang melakukan menjual arak dan bir di atas kapal.
Program yang kerap-risalah
AirAsia adalah mengambil langkah-langkah pertama ke arah
memulakan program yang kerap-risalah sendiri. Syarikat penerbangan itu telah
menandatangani perjanjian untuk memulakan usaha sama dengan firma perkhidmatan
kewangan Tune Money untuk melancarkan program yang dikenali sebagai
"BIG". Di bawah program ini ia akan mengeluarkan mata kesetiaan
kepada pelanggan AirAsia dan pedagang pihak ketiga. Mata boleh digunakan untuk
menebus penerbangan AirAsia.
Insiden dan kemalangan
• 8 November 2004 - Pada Penerbangan AirAsia 104, pesawat
Boeing 737-300 yang membawa 111 penumpang dan lima anak kapal terbabas manakala
mendarat. Tiga penumpang - seorang gadis berusia lima tahun dan dua wanita -
cedera manakala memindahkan dari pesawat tersebut dan menerima rawatan pesakit
luar di Hospital Queen Elizabeth.
• 14 Disember 2005 - Lapangan Terbang Antarabangsa Kota
Kinabalu telah ditutup untuk beberapa jam selepas sebuah pesawat AirAsia pecah
tayar pada pendaratan . Tiada sebarang kecederaan dalam kejadian 10.30 malam .
• Pada 10 Januari 2011, Penerbangan AirAsia 5218 terbabas di
landasan manakala pendaratan . Kejadian itu berlaku kira-kira 22:15 semasa
hujan lebat. Empat penumpang dikejarkan ke Hospital Umum Sarawak , dipercayai
mengalami komplikasi kesihatan.
• 3 Ogos 2012 - Pada Penerbangan AirAsia 5187 dari Miri ke
Kuala Lumpur dijadualkan berlepas pada 7:40 . Penumpang Furious mempunyai
perjalanan mereka ditangguhkan selama lebih satu jam akibat daripada keputusan
tegas seorang lelaki tidak kekal di atas kapal terbang sehingga berlepas.
Seorang saksi berkata sebagai kapal terbang adalah kira-kira untuk berlepas,
lelaki itu tiba-tiba membuka pintu kecemasan dan melompat keluar . Atendan
penerbangan yang bertugas dilaporkan berkata mereka tidak berkuasa untuk
menghentikan dia daripada membuka pintu kecemasan dan melompat keluar sekali
pesawat itu telah mula bergerak di landasan.
Profil Korporat AirAsia
Syarikat penerbangan utama di Asia telah ditubuhkan dengan
impian untuk melakukan terbang bagi setiap orang. Sejak tahun 2001, AirAsia
telah pantas dipecahkan norma perjalanan di seluruh dunia dan telah meningkat
kepada menjadi dunia yang terbaik. Air Asia dinamakan Terunggul Kos Syarikat
Penerbangan Rendah di Dunia Survey Syarikat Penerbangan tahunan oleh Skytrax
selama lima tahun berturut-turut pada tahun 2009, 2010, 2011, 2012 dan 2013 dan
telah disenaraikan Top 5 di kalangan syarikat penerbangan yang paling diiktiraf
dan dikagumi di Asia Pasifik Top 1000 Jenama 2008. Dengan rangkaian laluan yang
menjangkau hingga ke lebih 20 buah negara, AirAsia terus membuka jalan bagi
penerbangan kos rendah melalui penyelesaian inovatif kami, proses yang cekap
dan pendekatan bersemangat untuk perniagaan. Bersama-sama dengan
syarikat-syarikat bersekutu kami, AirAsia X, Thai AirAsia, Indonesia AirAsia
dan Filipina 'AirAsia Inc, AirAsia bersedia untuk mengambil kos rendah terbang
ke yang semua tinggi baru dengan kepercayaan kita, "Now Everyone Can
Fly".
AirAsia X
Memberi tumpuan kepada, segmen jarak jauh kos rendah -
AirAsia X telah ditubuhkan pada 2007 untuk menyediakan frekuensi tinggi dan
titik-ke-titik rangkaian untuk perniagaan jarak jauh. Kecekapan kos AirAsia X
diperolehi melalui pengendalian kumpulan pesawat yang mudah dan rangkaian
laluan yang berasaskan lapangan terbang kos rendah, tanpa perkongsian kod yang
kompleks perlu terbabit yang lebih rendah dari syarikat penerbangan tradisional
tanpa menjejaskan keselamatan. Tetamu terus menikmati tambang rendah, melalui
penjimatan kos yang kemudian disalurkan kepada tetamu kami.
Operasi yang cekap dan boleh dipercayai AirAsia X mendapat
lesen penuh di bawah pengawasan pengawal selia Malaysia dan antarabangsa bagi
mematuhi piawaian antarabangsa. AirAsia X sangat komited dalam menawarkan
X-memetik tambang rendah, tahap X-emplary keselamatan dan penjagaan, dan
X-traordinary dalam penerbangan dan pengalaman perkhidmatan kepada semua tetamu
kami - menyebarkan pengalaman AirAsia yang menakjubkan ke destinasi X-memetik
di Australia dan Greater Asia.
Visi Kami
Untuk menjadi syarikat penerbangan tambang rendah terbesar
di Asia dan memberikan perkhidmatan kepada 3 bilion penumpang yang kini
diberikan dengan tidak sewajarnya dan tambang yang tinggi.
Misi Kami
Untuk menjadi syarikat terbaik untuk bekerja dan para
pekerja dianggap seperti sebahagian daripada keluarga besar
Buat jenama ASEAN yang diiktiraf secara global
Memperolehi kos terendah supaya semua orang boleh terbang
dengan AirAsia
Mengekalkan kualiti produk tertinggi, menerima teknologi
untuk mengurangkan kos dan mempertingkatkan tahap perkhidmatan
nilai-nilai kita
Keselamatan: Dengan mengambil toleransi sifar kepada
amalan yang tidak selamat dan berusaha untuk kemalangan sifar melalui latihan
yang betul , amalan kerja , pengurusan risiko dan pematuhan kepada peraturan
keselamatan pada setiap masa.
Menghargai Kakitangan kami: Komitmen terhadap pembangunan
warga kerja dan kesejahteraan dan merawat mereka dengan hormat, maruah dan
kesaksamaan.
Fokus Pelanggan : Kami mengambil berat dan melayan setiap
orang dengan cara yang sama bahawa kita mahu dirawat .
Integriti: Mengamalkan standard perlakuan etika yang
tinggi dan menunjukkan kejujuran dalam semua barisan kami kerja untuk memberi
arahan kepercayaan dan saling menghormati .
Kecemerlangan Prestasi: Menetapkan matlamat di luar yang
terbaik dan mengukuhkan piawaian prestasi yang berkualiti tinggi dan mencapai
kecemerlangan menerusi pelaksanaan amalan terbaik.
Kunci bagi menyediakan tambang rendah adalah untuk secara
konsisten mengekalkan kos yang rendah. Mencapai kos rendah memerlukan kecekapan
yang tinggi dalam setiap bahagian perniagaan dan mengekalkan kesederhanaan.
Oleh itu setiap proses sistem perlu menggabungkan amalan terbaik industri .
Komponen utama model perniagaan LCC adalah seperti berikut ;
+ Penggunaan pesawat Tinggi
+ Tanpa perkhidmatan lebih
+ Operasi Menyelaraskan
+ Kos Operasi Optimization
+ Kemudahan Asas
+ Point untuk menunjukkan rangkaian
+ Sistem Pengagihan Lean
Kod Etika: Memastikan kita menjalankan perniagaan kita
secara adil, saksama, beretika, dan dengan mengambil kira penuh dengan keselamatan.
Pencapaian
Year 2013
|
||
|
·
World's Leading Low Cost Airline by World Travel Awards 2013
|
|
|
·
World's Best Low Cost Airline
by Skytrax |
|
Year 2012
|
||
|
·
World's Best Low Cost Airline
by Skytrax |
|
|
·
2012 ATW Value Airline of the Year
|
|
Year 2011
|
||
|
·
Best Asian Low-Cost Carrier By TTG Travel Awards 2011
|
|
|
·
World's Best Low Cost Airline
·
Best Low Cost Airline – Asia
by Skytrax |
|
|
·
Best Company for Investor Relations – Mid Cap
·
Best Investor Relations Website – Mid Cap by Malaysian Investor
Relations Association's (MIRA)
|
|
|
·
Asia's Best Low Cost Cargo Carrier Award by Aviation Awards Asia 2011
|
|
|
·
Fastest Growing Foreign Airline for Cargo by Guangzhou Baiyun
International Airport
|
|
|
·
2010 Asiamoney's Best Managed Company Award
|
|
Year 2010
|
||
|
·
Masterclass Global CEO of the Year awarded to YBhg. Dato' Tony
Fernandes
|
|
|
·
World's Best Low Cost Airline
by Skytrax |
|
|
·
AirAsia voted the Air Cargo Industry Newcomer Award at the ACW World
Air Cargo Awards 2010
by Air Cargo Week |
|
Year 2009
|
||
|
·
Airline Of The Year
by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA) |
|
|
·
Tony received the 2009 Frost & Sullivan Excellence in Leadership
Award
by Frost & Sullivan |
|
|
·
Best Asian Low-Cost Carrier
by TTG Travel Awards 2009 |
|
|
·
World's Best Low Cost Airline
by Skytrax |
|
Year 2008
|
||
|
· The
Laureate Award for Best Commercial Airport Transport from Aviation Week
|
|
|
·
Tony awarded the Malaysia Brand Icon Award from Deputy Prime Minister
YAB Dato' Seri Najib Tun Razak at the Global Brand Forum Malaysia
|
|
|
·
AirAsia - Malaysia's 30 Most Valuable Brands 2008 By Malaysia's Most
Valuable Brands (MMVB)
|
|
|
·
PIKOM ICT Organisation Excellence Award 2008 By Association of the
computer and multimedia industry (PIKOM)
|
|
|
·
AirAsia X - Best New Airline Of The Year By Centre for Asia Pacific
Aviation (CAPA)
|
|
|
·
Best Asian Low-Cost Carrier
by TTG Travel Awards 2008 |
|
|
· Top
CEO brand & 3rd Best Corporate Brand in Malaysia
by Pulse Group Survey |
|
|
·
World's Best New Airline (AirAsia X)
by Budgie World Low Cost Airline Awards 2008 |
|
|
·
Friends Of Thailand Award 2008
by Tourism Authority of Thailand |
|
|
·
Asia Pacific's Top 1000 Brands 2008 Survey (AirAsia- Top 5 Airline)
by Taylor Nelson Sofres |
|
|
·
Asia's Best Budget Airline under Best In Travel Poll 2008
by SmartTravelAsia.com |
|
|
·
AirAsia wins Airline Strategy Award in the Finance Category
by Airline Business |
|
|
·
AirAsia recognized as one of the 50 Most Innovative Companies In The
World
by FastCompany.com |
|
|
·
Airline Market Penetration Leadership of the Year
by Frost & Sullivan |
|
·
Rising Leaders - The Next 10 Years
by Singapore Institute of International Affairs (SIIA) in collaboration with AXN Asia |
||
|
·
Commendations of Prestige Award for outstanding contribution in Macau
by Macau Special Administrative Region |
|
Year 2007
|
||
|
·
Airline Of The Year 2007 by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
|
|
|
·
Asia's Best Budget Airline under Best In Travel Poll 2007 by
SmartTravelAsia.com
|
|
|
·
Airline Human Capital Development Strategy Award by Frost &
Sullivan
|
|
|
·
Asia's Best Emerging Companies with regards to Corporate Governance by
The Asset
|
|
|
·
Best Low Cost Airline in Asia by Skytrax
|
|
|
· The
Brand Laureate 2006-07 for brand excellence in the Airlines-Low Cost Carrier
Category
|
|
Year 2006
|
||
|
·
Malaysia's Ernst & Young Entrepreneur of the Year 2006 awarded to
YBhg. Dato' Tony Fernandes
|
|
|
· Low
Cost Airline of the Year in KLIA Awards 2006 by Malaysia Airports Holdings
Berhad
|
|
|
·
Merit Award for CAPA Airline of the Year 2006 by Centre for Asia
Pacific Aviation (CAPA)
|
|
|
·
Asia's Best Budget Airline under Best In Travel 2006 by SmartTravelAsia.com
|
|
|
·
Best Managed Company, Best Corporate Governance, Best Investor
Relations, and Most Committed to Strong Dividend Policy under The Annual
Investor Poll by FinanceAsia.com
|
|
Year 2004
|
||
·
Asia Pacific Low Cost Airline of the Year 2004 by Centre for Asia
Pacific Aviation (CAPA)
·
Asia Pacific Aviation Executive of the Year 2004 awarded to Tony
Fernandes, Group CEO by Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA)
·
Asia Pacific Low Cost Advertising Award for Best Asia Pacific / Middle
East Low Cost Airline Print Advertisement 2004 by Centre for Asia Pacific
Aviation (CAPA)
|
||
|
·
Asia's Best Managed Company in the Airlines and Aviation Sector by
Euromoney
·
Best Newly Listed Company (3rd place) by Euromoney
|
|
|
·
Triple A Regional Award for Best Airline IPO for 2004 by The Asset
Magazine
|
|
|
·
Best IPO of the Year by The Edge Singapore
|
|
|
· 25
Stars of Asia honoree listing (Tony Fernandes) by Business Week
|
|
|
·
Best Uniform' for Miss Airlines International Contest 2004 5th China
Air Show, Zhuhai
|
|
|
·
Market Leadership Award, 2005 Airline Achievement Awards by Air
Transport World Magazine
|
|
Year 2003
|
||
|
·
Developing Airline of the Year 2003 by Airfinance Journal
|
|
· CEO
of the Year (Tony Fernandes) by Business Times and American Express
|
||
|
· CIO
Top 100 Honoree for excellence in strategic IT deployment
|
|
|
·
Obtained Malaysian Superbrands status by Superbrands International
|
|
|
·
www.airasia.com voted as the most popular website for online shopping
in the 11th Malaysia Internet User Survey conducted by AC Nielsen Consult
|
Sumber :