Contact

Saturday, April 5, 2014

Shukri : Profil Usahawan Terpilih



Nama      : Lee Kun Hee
Born         :  January 9, 1942 (age 72)
Kelulusan : Degree in Economics from Waseda University
                     MBA from George Washington University
Pekerjaan : Chairman Of Samsung

Gabungan- gabungan Lain

Lembaga Keahlian

Former Director
Chairman of Samsung Electronics Co Ltd
Chief Executive Officer of Samsung Electronics Co Ltd
Former Chairman
Head of Overall Corporate Management
Internal Director and Chief Executive Officer of Samsung Electronics Co Ltd
Former Director
Senior Vice President
Chairman
2010-2010
Chief Executive Officer of North America Headquarters
President of North America Headquarters and President of Telecommunications America
Mr. Lee Kun Hee, juga dikenali sebagai Gregory, telah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Ibu Pejabat Amerika Utara di Samsung Electronics Co Ltd sejak Disember 2013. Lee telah menjadi Presiden Samsung Telekomunikasi Amerika, LLC sejak Julai 2013.Beliau berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Samsung Electronics America Inc. Lee berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Samsung Electronics Co Ltd. Disamping itu, beliau berkhidmat sebagai Naib Presiden Kanan Cheil Industries Inc , sejak Disember 2009.
Beliau berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Samsung Asia Pte. Ltd sejak Januari 2010. Encik Lee berkhidmat sebagai Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Samsung Electronics Co Ltd , anak syarikat Samsung C & T Corporation ( Dahulu Samsung Corp ) dari 1997 hingga April 2008.


Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi dan Ketua Pengurusan Korporat Keseluruhan Samsung SDI Co Ltd. Pada tahun 1998, beliau telah menjadi Pengerusi Persatuan Sukan Korea untuk Orang Kurang Upaya. Lee juga telah berkhidmat sebagai Pengerusi Samsung America, Inc dan Samsung C & T America, Inc. Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Samsung Electronics Co Ltd. Pada tahun 1987, di mana beliau merupakan Naib Pengerusi Persekutuan Industries Korea. Beliau berkhidmat sebagai Naib Pengerusi Kumpulan Samsung dan SAMSUNG Corporation sejak tahun 1978. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif Samsung Electronics Co Ltd, Samsung Electro- Mechanics Co Ltd dan Samsung C & T Corporation sampai 22 April 2008. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Cheil Industries Inc Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Dalaman Samsung SDI Co Ltd Pada tahun 1966 , beliau menyertai dalam Tong- Yang Perbadanan Penyiaran . Beliau telah menjadi Presiden Kehormat Korea Amatur Persekutuan Gusti sejak tahun 1997 dan Jawatankuasa Olimpik Korea sejak tahun 1996. Dari 1982 hingga 1996 , Lee berkhidmat sebagai Presiden Korea Amatur Persekutuan Gusti. Beliau telah menjadi Ahli Jawatankuasa Penganjur Korea untuk 2002 Piala Dunia cawan Korea / Jepun sejak 1996. Beliau telah menjadi Pengarah Korea Persatuan Belia sejak 1982. Beliau menerima Anugerah Perintah Olimpik oleh IOC pada tahun 1991. Lee menerima Ijazah Kedoktoran YAB Pentadbiran Perniagaan dan Ekonomi dari Seoul National University pada tahun 2000,menerima MBA dari Universiti George Washington pada tahun 1966 dan pada tahun 1965 Ijazah Ekonomi dari Universiti Waseda  
Produk Samsung yang Dihasilkan


Rujukan
Copyright © 2012 WEBUILD SDN. BHD. All Right Reserved
Rekabentuk oleh WEBUILD SDN. BHD.