Contact

Monday, April 21, 2014

From Zero to Hero(Linus Torvalds)

LINUS BENEDICT TORVALDS
Pengasas Kernel dan Sistem Pengoperasian “LINUX”
Lahir
:
 Helsinki, Finland
Kediaman
:
 Portland,Oregan,United Stated
Kewarganegaraan
:
 Finnish, American
Pendidikan
:
 Master Degree in Computer Science
Pekerjaan
:
 Kejuruteraan Perisian
Majikan
:
 Linux Foundation
Dikenali untuk
:
 Linux Kernel, Git

Pada tahun 1991, di Helsinki, Linus Torvalds memulakan projek yang kemudiannya menjadi ‘Linux Kernel’. Beliau menulis program ini khusus untuk perkakasan yang digunakan oleh beliau dan bebas daripada sistem pengoperasian kerana dia menggunakan fungsi komputer baru dengan pemproses 80386(pada masa itu). Pembangunan telah dilakukan ke atas MINX menggunakan pengkompil GNU C. Ini masih menjadikan pilihan utama untuk menyusun Linux pada hari ini. Kod ini bagaimanapun, boleh dibina dengan pengumpul lain seperti Intel C Compiler.
Sebagaimana Torvalds menulis dalam bukunya, “Just For Fun”, beliau akhirnya menyedari bahawa dia telah menulis sebuah kernel system pengoperasian. Pada 21 Ogos 1991, beliau mengumumkan system ini di dalam Usenet kepada kumpulan berita “comp.os.minx” :
Hello everybody out there using minix -
I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat (same physical layout of the file-system (due to practical reasons) among other things).
I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work. This implies that I'll get something practical within a few months, and I'd like to know what features most people would want. Any suggestions are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)
PS. Yes – it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs. It is NOT portable (uses 386 task switching etc), and it probably never will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(.
—Linus Torvalds 

Beliau menyatakan bahawa beliau telah mereka sebuah system pengoperasian yang percuma yang hanya sebagai satu hobi beliau untuk perkakasan yang digunakan oleh beliau pada masa itu.
Selepas lawatan ke Transmeta pada ahkir tahun 1996, Torvalds menerima jawatan di syarikat itu di California, di mana beliau akan bekerja dari Februari 1997 sehingga Jun 2003. Beliau kemudiannya berpindah ke Open Source Development Labs, yang sejak bergabung dengan Free Standards Group untuk menjadi Linux Foundation yang berada dibawah naungan beliau dan terus bekerja. Pada bulan Jun 2004, Torvalds dan keluarganya berpindah ke Portland, Oregan, untuk menjaid lebih dekat dengan ibu pejabat yang berpangkalan di Oregon.
Dari tahun 1997 hingga tahun 1999, beliau telah terlibat dalam 86Open bagi membantu untuk memilih format binary yang “standard” untuk digunakan dalam Linux dan Unix. Pada tahun 1999, beliau telah dinamakan oleh MIT Technology Review TR100 sebagai salah satu daripada 100 orang innovator dibawah umur 35 tahun di dunia.
Pada tahun 1999, Red Hat dan VA Linux, kedua-dua pemaju terkemuka bagi perisian berasaskan Linux, dibentangkan oleh Torvalds dengan opsyen saham dalam  ucapan terima kasih untuk penciptaan beliau. Pada tahun yang sama, kedua-dua syarikat awam dan nilai saham Torvalds mingkat secara mendadak kepada kira-kira $20 juta.
Sejarah Linux Bermula.
Sejarah Linux bermula pada tahun 1991 dengan bermulanya projek peribadi oleh pelajar Finland, Linus Torvalds, untuk mewujudkan satu kernel sistem  operasi yang baru dan percuma.
Sejak itu, Linux kernel yang terhasil telah ditandai dengan pekembangan yang berterusan sepanjang sejarahnya. Sejak pengeluaran awal kod sumber(source code) pada tahun 1991, ia telah berkembang daripada sebilangan kecil fail C di bawah lesen melarang pengedaran komersil kepada versi 3.10 pada tahun 2013 dengan lebih daripada 16 juta baris kod sumber di bawah GNU General Public License.
Bagaimana sistem pengoperasian Linux mendapat nama.
Linus Torvalds mahu memanggil ciptaannya Freax, singkatan daripada “Free”(percuma), “Weird”(aneh) dan “X”(sebagai kiasan kepada UNIX). Semasa permulaan kerja-kerja pada sistem itu, beliau disimpan fail dibawah nama, “Freax” selama kira-kira separuh daripada setahun. Torvalds telah mengambil kira nama “Linux” tetapi pada mulanya menolaknya dan anggap nama itu terlalu egois.
Dalam usaha untuk memudahkan pembangunan, fail-fail yang dimuat naik ke pelayan FTP(ftp.funet.fi) daripada FUNET pada bulan September 1991. Ari Lemmke, rakan Torvalds di Universiti Helsinki of Technology(HUT) yang merupakan salah seorang daripadapentadbir sukarela untk pelayan FTP pada masa itu, tidak fikir bahawa “Freax” adalah nama yang baik. Jadi dia telah namakan projek “Linux” pada pelayan tanpa berunding dengan Torvalds. Kemudian, bagaimanapum, Torvalds bersetuju dengan nama “Linux”.

Bagaimana Produk/Perniagaan Berjaya
Selepas kemelut daripada Multics, sistem pengoperasian Unix diwujudkan dan dilaksanakan oleh Ken Thompson dan Dennis Ritchie(kedua-AT&T Bell Laboratories) pada tahun 1969 dan pertama kali dikeluarkan pada tahun 1970. Kemudiannya mereka menulis semula dalam bahasa pengaturcaraan baru, C, untuk membuat ia mudah alih. Ketersediaan dan kemudahalihan Unix menyebabkan ia digunakan secara meluas, disalin dan diubahsuai oleh institusi akademik dan perniagaan

Pada tahun 1983, Richard Stallman memulakan projek GNU dengan matlamat mewujudkan sistem pengoperasian Unix seperti percuma. Sebagai sebahagian daripada kerja-kerja ini, beliau menulis GNU General Public License(GPL). Menjelang awal 1990-an terdapat perisian hamper cukup untuk mewujudkan satu sistem pengoperasian yang penuh dan lengkap. Walau bagaimanapun, GNU kernel yang dipanggil Hurd, gagal menarik perhatian yang cukup daripada pemaju meninggalkan GNU tidak lengkap.

Satu lagi projek sistem operasi percuma, pada mulanya dibebaskan pada tahun 1977, merupakan Berkeley Software Distribution(BSD). Ini telh dibangunkan oleh UC Berkeley dari edisi ke-6 daripada Unix daripada AT&T. Sejak BSD mempunyai kod Unix yang dimiliki AT&T, syarikat AT&T memfailkan tuntutan mahkamah pada awal tahun 1990-an.
MINIX, sistem Unix seperti yang dimaksudkan untuk penggunaan akademik telah dikeluarkan oleh Andrew S.Tanenbaum untuk contoh prinsip disampaikan di dalam buku teks beliau, “Operating System : Design and Implementation” pada tahun 1987.

Walaupun, kod sumber untuk sistem itu ada, pengubahsuaian dan pengagihan semula telah terhad. Di samping itu, rekabentuk 16-bit MINIX itu tidak boleh digunakan dengan sistem 32-bit Intel 386 dimana seni binanya yang semakin murah dan popular untuk komputer peribadi.
Faktor-faktor ini dan kekurangan yang digunakan secara meluas, kernel percuma yang disediakan menjadi dorongan untuk ini Torvalds memulakan projek tersebut dan menambahbaik kekurangan tersebut sehinnga pada hari ini sistem Linux semakin popular dan semakin banyak digunakan.
Sejarah Naik dan Turun Linus Torvalds
Torvalds juga mengulas dalam tahun 2005 pada pembangunan rasmi senarai mel, GNOME bahawa dia menggalakkan pengguna bertukar kepada K Desktop Environment 3 daripada menggunakan GNOME. Walau bagaimanapun, Torvalds fikir KDE Plasma Desktop 4.0 adalah “bencana” kerana sistem tersebut dikatakan kurang matang dan beliau terpaksa bertukar kepada GNOME menjelang tahun 2009.
Tidak berpuas hati dengan kehilangan produktiviti beliau, beliau beralih kepada Xfce selepas pengumuman GNOME 3, membuat satu lagi keputusan yang drastik terhadapa GNOME. Selepas penambahbaikan versi KDe Plasma Desktop 4 tetapi tidak lama dihidupkan kembali ke GNOME 3 yang menyatakan bahawa ‘ia telah menjdai kurang menyakitkan’ dengan sesuatu yang tidak berharga dan gnome-tweak-tool yang beliau mencadangkan untuk mengabungkan ke dalam GNOME.
Antara yang kritikal versi baru dalah Linus Torvalds, pencipta kernel Linux. Torvalds ditinggalkan GNOME untuk seketika selepaspengumuman GNOME 3.0, berkata “Pemaju telah nampaknya memnutuskan bahawa itu ‘terlau rumit’ untuk benar-benar melakukan kerja sebenar di desktop anda dan telah membuat keputusan untuk menjadikannya benar-benar menjengkelkan untuk dilakukan.” Torvalds menyatakan bahawa bantahannya telah universal oleh pemaju Linux.
Beliau kemudian mula menggunakan GNOME lagi, mengatakan perkara-perkara telah mendapat lebih baik pada tahun lepas tetapi menjelaskan bahawa “ia mempunyai sambungan kini yang masih terlalu keras untuk mencari;.., tetapi dengan sambungan anda boleh membuat desktop anda kelihatan hampir baik kerana ia digunakan pada 2 tahun yang lepas.
Keunikan LINUX
 
Pada tahun 2006, kira-kira dua peratus daripada kernel Linux ditulis oleh Torvalds sendiri. Oleh kerana beribu-ribu telah menyumbang kepada kernel Linux, peratusan ini adalah salah satu sumbangan terbesar kepadanya. Walau bagaimanapun, beliau menyatakan pada tahun 2012 bahawa sumbangan peribadinya sendiri kebanyakan menggabungkan kod yang ditulis oleh orang  lain dengan hanya sedikit pengaturcaraan. Torvalds mengekalkan kuasa tertinggi untuk membuat keputusan yang kod baru dimasukkan ke dalam piawai kernel Linux.
Torvalds memiliki “Linux” tanda dagangan dan memantau penggunaan itu terutamanya melalui Linux Mark Institute.


Lebih daripada 20 tahun lalu, Linux Torvalds mencetuskan revolusi sumber terbuka(Open Source) dengan e-mel pendek mengisytiharkan dia lakukan satu projek baru hanya untuk keseronokan. Hari ini, kuasa Linux 98% daripada komputer super di dunia, kebanyakkan pelayan(server) menjanakan Internet, majority perdagangan kewangan di seluruh dunia dan berpuluh-puluh juta telefon bimbit Android dan peralatan pengguna.


Pendek kata, Linux adalah dimana-man sahaja. Linux Foundation sedia membantu dengan menyokong masyarakat pembangunan kernel termasuk menggunakan Torvalds sendiri dan memupuk kerjasama pada skala yang besar. Linux Foundation menyatukan ribuan minda ingin tahu dalam pertukaran bebas dan terbuka untuk idea-idea baru.
Dengan kebijaksaan kolektif ini, orang-orang di mana jua menggunakan Linux untuk menyelesaikan masalah yang lebih sukar, inovasi yang lebih cepat berbanding sebelum ini dan mengubah cara dunia berkerja.
Pencapaian
Anugearah
Penerangan
Internet Hall of Fame
Pada 23 April, 2012 pada persidangan INET Global Society Internet di Geneva, Switzerland, Torvalds adalah satu daripada inductees sulung ke dalam Dewan Kemasyhuran Internet, salah satu daripada sepuluh kategori Pembaharuan dan tiga puluh inductess secara keseluruhan
Millennium Technology Prize
Pada 20 April, 2012, Torvalds telah diisytiharkan salah satu daripada dua pemenang Millennium Technology Prize pada tahun itu bersama-sama dengan Shinya Yamanaka untuk apa yang dikatakan menjadi setara dengan Nobel Prize bagi bidang teknologi
Akademik
Pada tahun 1997, Torvalds menerima ijazah sarjana(Laudatur Kepujian) dari Jabatan Sains Komputer, Universiti Helsinki
Dua tahun kemudian beliau menerima status Doktor kehormat di Universiti Stockholm
Pada Ogos 2005, Torvalds menerima Anugerah Vollum daripada Reed College
Industri
Pada tahun 1998, Torvalds menerima Anugerah Perinitis EFF.
Pada tahun 2000, beliau telah dianugerahkan Lovelace Medal daripada British Computer Society
Pada tahun 2001, beliau berkongsi Anugerah Takeda untuk Social/Economic Well-Being dengan Richard Stallman dan Ken Sakamura
Pada tahun 2008, beliau telah dimasukkan ke dalam Hall of Fellows of the Computer History Museum di Mountain View, California
Beliau juga telah dianugerahkan C&C Prize oleh NEC Corporation pada tahun 2010 untuk “sumbangan kepada kemajuan industry teknologi maklumat, pendidikan, penyelidikan dan peningkatan kehidupan kita”
Angkasa
Pada tahun 1996, sebuah asteroid(9793 Torvalds) telah dinamakan sempena nama beliau.
Pada tahun 2003, penamaan satu bulan asteroid(Linus) didorong sebahagiannya oleh fakta bahawa penemu adalah seorang pengguna bersemanget Linux
Paten
Sehingga Mac 2011, Torvalds telah diberi 35 paten di seluruh dunia(permohanan dan diberikan paten)
Pendekatan NSA
Pada September 2003, Torvalds telah ditanya sewaktu persidangan LinuxCon sama ada beliau telah didatangi oleh sebuah agensi kerajaan untuk menambah “backdoors” ke dalam GNU/Linux, beliau menjawab dengan lisan “tidak” sambil mengangguk-angguk kepalanya “ya”

Ringkasan Linux versi Video(English Dubbed)


Copyright © 2012 WEBUILD SDN. BHD. All Right Reserved
Rekabentuk oleh WEBUILD SDN. BHD.